27-11-10

Uitnodiging Wafelhuis

Het wafelhuis heeft een 'New Look' en dat wordt gevierd. Hieronder vind je de uitnodiging die ik van Ben mocht ontvangen.

 

Lees meer...

02:41 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

26-11-10

Asado editie 2010

 

kooklesII16.jpg

 

Lees meer...

19:24 Gepost door VIA in activiteiten VIW | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

25-11-10

VIA - U CREA

Het jaar zit er bijna op, voor de feestgroeten is het nog wat vroeg. Toch is een bezinning over dit drukke jaar een mooie bezigheid. We hebben hard gewerkt, tijd voor een sabaticaljaar? Nee, uiteraard niet. We gaan gewoon door. Hoewel het wel iets rustiger zal zijn, nu het bicentenario over is. We gaan de georganiseerde activiteiten iets verminderen en een nieuwe formule inlassen. Maar meer daarover later, nu eerst 2010 in de spotlights.

We hebben het jaar geopend op 28/1 met een vergadering in Via via, waar we getrakteerd werden door de eigenaars op een schotel met kaas en andere lekkere dingen. In februari hebben we de Murga van Vlaanderen ontmoet. Zij waren hier voor een stage.

 

In maart hebben we Gil en Marleen ontmoet, de motoreizigers die dit jaar hun 40.000 km in Zuid-Amerika hebben afgemaakt. Geweldig. Een moedig paar die enthousiast kwamen spreken over het eerste deel van hun reis. Even de link herhalen van hun theater in Nijlen, Belgie. Voor meer info, klik hier

Ook hebben we mee het Wafelhuis geopend in T Alvear, waar je nog steeds een Belgische wafel kan nuttigen.
In April zijn we gaan roeien, een super geslaagde dag met stralende zon. Je kan hier nog even nagenieten.

April was ook de maand dat we de rally hebben voorgesteld. Deze duurde twee maanden en de winnaars werden in juni bekend gemaakt. Naast versleten schoenen hebben velen ook mooie plekjes ontdekt waar ze anders aan voorbij liepen.

dyn006_original_360_480_jpeg__225a450b10add656d61cb59bf6ccb98d.jpg

 

Ook werd de documentaire van Gaby Den Dauw getoond, over de migratie van Belgen naar Villaguay, dit stond in het teken van de bicentenario. Gelijktijdig werden er daarna in de stad overal activiteiten getoond in verband met het 2-eeuwfeest van Argentinie. Het was een lust voor het oog. Een bruisende stad in actie.

100_3717.JPG

In mei zijn we gaan stemmen, gaan kiezen, en ja, inderdaad, dat is al zo lang geleden, de resultaten zijn er nog steeds niet, maar volgens horen zeggen en tussen ons gezegd en gezwegen, zou dat wel allemaal in orde komen, of we gaan nog maar eens stemmen, nu weten we hoe het moet.

In mei leggen alle vogels een ei, en wij hebben er meerderen gelegd. De kwis der lage landen werd georganiseerd door Heleen en Ellen en de Nederlandse club. Zij hadden dit jaar de hosting. Nu dit een jaarlijks item is geworden, is het volgend jaar aan ons. Ik ben al op zoek naar vragenopstellers, nu Ellen alleen is achter gebleven en Heleen ons 'half' verlaten heeft en in Chili woont, soms... Maar niet getreurd, er zijn zeker andere geniën onder jullie die samen met Ellen, als ze dat dit jaar nog eens wil doen, vragen kunnen samenstellen en ons op de rooster leggen. De wisselbeker staat bij de Nederlanders, wie zal hem in 2011 wegkapen?

dyn010_original_200_200_jpeg_2625965_c0c41c1c0bd2e2c3107f6e9b57b4b90d.jpg

 

In juni gingen we naar het ballet, Carmina Burana, in San Martin. Dit ballet werd vorige week aan de oblisk nog eens overgedaan, maar is door de regen afgelast. Het was een speciaal uitje voor ons, aangezien Weinrot een coreograaf is/was van het Ballet van Vlaanderen.

En in juni is er ook een nieuw kindje geboren in de VIW familie: Marlen's CoockingClub. De eerste kookles was een succes waarop prompt een tweede volgde met nog meer succes. Op de eindmeet van dit werkjaar hebben we een grandioos asado georganiseerd in de tuin van Wouter en Maria, dat ZEKER voor herhaling vatbaar is. Ik zou bijna zeggen, om er net zoals bij de kwis er een jaarlijks event van te maken. Vlamingen met tuinen, hou jullie vast, want ik ben op asadojacht.

 

kooklesII7.jpg

 

Ook hebben onze voetbaljongens hun beste voetje voorgezet en dit tegen Nederland. Wie gewonnen is? Uiteraard de BelgiumBoys, de rode duivels op Argentijnse bodem lijken me van beter formaat dan hun broertjes in België.

Juni was inderdaad een voetbalmaand. In Via via hebben we de Argentijnen voor de laatste keer in actie gezien, daarna heeft niemand meer iets van hen gehoord...We hadden zo gehoopt op Maradona, maar het mocht niet zijn. De Nederlanders daarentegen hadden meer succes en sommigen hebben zeker met hen meegevierd.


100_4525-2.JPG

Gesponserde vergadering VIW: 11 juli, Vlaanderen viert feest

11 juli hebben we gevierd in Via via met een drankje aangeboden door VIW. Dat het gezellig was, moet ik niet uitleggen, dat het voor herhaling vatbaar is, ook niet.Feest was het ook ten huize Heleen. Een regenachtige zondag werd daar opgefleurd door de serie: Van Vlees en Bloed. Lekker gezellig op de sofa met z'n allen een marathon houden van de beste VRT reeks van dit jaar, afgewisseld met snakjes die iedereen had meegenomen.

dyn002_original_340_480_jpeg__741399869d128cafa36b6f4845010d02.jpg

In het teken van de Vlaamse en de Belgische feestdag werd er een Belgische dag gehouden in Caraguata. De kinderen hadden mooie vlaggetjes gekleurd en er werd gefeest met echte Belgische pannekoeken.

 

24890102.jpg

Op 21 juli werd er een feestje georganiseerd door de Belgische ambassade op het Plaza Belgica. Een gezellig feestje in een origineel kader. Hier werd ook de Belgische architectuur in Buenos Aires en omstreken in het voetlicht geplaatst.

 

dyn002_original_720_540_jpeg__c0d8b86f341eaa2f6f3b1ed06cfc7aab.jpg

 

 

Waarbij de ambassadeur van Belgie ook het compromiso comunitario ondertekende. Net zoals een maand later VIW het compromiso comunitario ondertekende van Plaza Congreso, daar waar het standbeeld staat van de Belgische kunstenaar Lagae en dat uitkijkt op het Congres dat is afgewerkt door de Belgische architect Dormael.

We zouden bij al deze activiteiten onze draad kwijtraken, maar de grootste brok moet nog komen.

factuur1100.jpg

Gesponserde activiteit VIW, Expo 200 años de migracion Belga en Argentina

 

Augustus, de maand van de tentoonstelling in de senaat. Luc Verhaegen en Benoit Desilly waren de nog levende artisten die hieraan meewerkten. Samen met de curator, Volpe Stessens, en VIW is er een pracht van een event op poten gezet. Voor meer info is het beter dat je de artikels nog even leest. Foto's zijn er zoveel, dat ik ze hier niet ga herhalen.

In september hadden we de directrice van Joker op bezoek en bracht Gabriel ons een verslag van zijn reis naar Belgie en Nederland. En we bezochten de kunstbeurs in San Isidro waar we verschillende Belgisch-Argentijnse kunstenaars aan het werk zagen.

In oktober hadden we een uitgestelde weefactiviteit, die we toch hebben opgevuld met een lekkere wafel in Royal Gauffrie. De weefactiviteit had deze week plaats en was een geweldig succes. Tim en Laura zijn lieve en geduldige mensen die hun werk uitlegde en daarna ons alles lieten passen wat we mooi vonden, en dat was heel wat.

En hiermee zijn we aan het einde van het jaar gekomen. We hebben nog 2 activiteiten te goed. Maar voor ik daar over begin nog even een uitleg over de film die VIA gemaakt heeft voor VIW-terugkeerdag die zal plaatsvinden in juli in Brugge. VIW vroeg aan elke vertegenwoordiger om een filmpje te maken van 5 minuten over de werking van de clubs. Samen met Veerle Van Hauwermeire heb ik een filmpje gemaakt, weliswaar van 7 minuten, wegens de drukte van onze activiteiten. Maar de twee minuten overtijd werd ons vergeven. In juli krijgen we de dvd van al de ingezonden filmpjes en dan houden we weer een filmavond.

En nu de laatste twee activiteiten, de laatste van dit jaar, maar daarom niet te verwaarlozen.

I:

29 november in via via om 20u de emigratieavond in het teken van de bicentenario. Een paar teams hebben iets voorbereid en brengen hun werk over verhalen uit het boek van Hugo Declerck, die zelf ook zal aanwezig zijn op de avond. En omdat bicentenario niet alleen over het verleden gaat, heeft 1 team een sketch gemaakt over de moderne emigratie van Belgie naar hier met al de papierenrompslomp die erbij hoort en die soms hilarisch is. Ik verwacht een groot publiek om deze grootmeesters aan het werk te zien en ze een daverend applaus te geven.

II:

Ons Sinterklaas feest, op 11 december op het eiland van het cultureel centrum Caraguata. De kinderen zullen ons trakteren op nederlandse sinterklaasliedjes en gebak en empanadas. Ook hier een feest waar groot en klein zeker niet mag ontbreken!

En bij deze is het jaaroverzicht beeindigd. Met nieuwe ideeën beginnen we aan het nieuwe. Ik wens aan iedereen die op vakantie gaat een veilige en heerlijke reis toe.

 

21:38 Gepost door VIA in activiteiten VIW | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Vrijwilligerswerk

Nieuws en info voor vrijwilligers die naar het buitenland vertrekken. Meer info vindt u op de pagina van VIW, vlamingen in de wereld.

Hieronder leest u reeds het wettelijke kader.

Lees meer...

24-11-10

Belgische embassadeur EU

10:44 Gepost door VIA in info | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

23-11-10

Erven in het buitenland

Erfenissen: woonplaats belangrijk?
Over erfenissen valt heel wat te vertellen. Niet alleen wat en van wie u kunt erven is fijn om te weten, maar in de eerste plaats moet er bij een overlijden een aangifte gebeuren van alle goederen van de overledene. Wij zetten de belangrijke elementen hieromtrent even op een rij en gaan ook na of er op deze goederen successierechten moeten betaald worden.
De aangifte van de nalatenschap
Door wie moet de aangifte van nalatenschap gebeuren?
De begrippen “Rijksinwoner” en “niet Rijksinwoner”
Waar moet de aangifte van nalatenschap gebeuren?
lees het volledige artikel op viw.be

19:20 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

21-11-10

Maestro functie

De meeste Belgische banken zijn van plan om vanaf 17/1/2011 de Maestro-functie op de bankkaart te blokkeren in de meeste landen buiten Europa. Daardoor is het niet langer mogelijk om in deze landen met onze bankkaart te betalen of geld op te nemen. Als argument wordt aangehaald: extra veiligheid voor de gebruikers. 

Lees meer...

20:50 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

20-11-10

Moedige man/vrouwen gezocht

Hallo,

 

Ik ben op zoek naar iemand die sint wil spelen op 11/12 (datum moet nog vastgelegd worden, kan ook 12/12-dit afhankelijk van de 'sint'). Dit op het eiland in Tigre voor de kindjes van de Delta en onze vlaamse kindjes.

Komaan mannen laat jullie gaan, laat de kindjes en de sinttraditie niet in de steek. De bedoeling is dat je aankomt met de boot, uiteraard, eventjes de kinderen toespreekt en wat kadootjes uitdeelt, daarna mag je je pak weer uitdoen :))

Wie voelt zich hiervoor geroepen? Het zou zo een mooie dag zijn voor de kinderen en de glimlach van een kind is een geschenk dat je lang bijblijft.

Als je je kandidaat wil stellen, gelieve dan een mail te sturen naar:

reincastle@hotmail.com

Rein

ps : als er zijn die piet willen spelen, altijd welkom, dat kunnen ook vrouwen zijn is mij door de sint bevestigd. "In de job is er geen discriminatie, mijn mannelijke en vrouwelijke pieten hebben ook hetzelfde loon, daarin ben ik heel streng en nu ik de kranten lees, is dat zelfs vooruitstrevend." aldus de sint vanuit zijn hoofdzetel in Spanje.

01:49 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Met de feestdagen reeds in ons hoofd

woensdag 24 november om 20 u in via via

weefavond door Tim

artisanale juweeltjes door Laura

Lees meer...

01:18 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

19-11-10

verkiezingen in het buitenland

SLECHTS 33.664 LANDGENOTEN KONDEN STEMMEN VANUIT BUITENLAND
Het aantal
landgenoten dat erin slaagde in het buitenland een stem uit te brengen bij de federale verkiezingen van 13 juni 2010 smolt als sneeuw voor de zon: in 2007 stemden nog bijna 100.000 Belgen in het buitenland, op 13 juni slechts 33.664. Belgen in het buitenland kunnen op drie manieren stemmen: via de ambassades of consulaten, via een Belgische gemeente (al dan niet met volmacht) of via briefwisseling. Het liep vooral fout bij de procedure via briefwisseling. Waar er in 2007 nog 52.000 Belgen in het buitenland via die manier stemden, waren er nu slechts 19.000 die vroegen om op die manier te kunnen stemmen, wat resulteerde in 12.000 landgenoten die op die manier stemden. Doordat het in juni om vervroegde verkiezingen ging, slaagde de administratieve molen er niet in om tijdig op gang te komen. In de omgeving van buitenlandse zaken nuanceert men de kwestie. &ls quo;Er loopt een project op basis van het voorbeeld in Estland om elektronisch stemmen mogelijk te maken. Daar komt heel veel bij kijken.' Een oplossing veronderstelt ook een wetswijziging en dus kan dit onderwerp toegevoegd worden aan de stilaan lange lijst van opdrachten voor de volgende regering.

lees meer

19:16 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

17-11-10

Ter info: Maestro

Vanaf 17 januari zal het niet langer mogelijk zijn om met uw debetkaart, zeg maar de "gewone bankkaart" te betalen of geld af te halen buiten Europa. De belangrijkste Belgische banken zullen die mogelijkheid gewoon blokkeren. Concreet gaat het meestal om de Maestro-functie van de bankkaart die buiten Europa wordt geblokkeerd. Belgen in het buitenland moeten dus voortaan betalen met een kredietkaart of cash.
Dit is een stukje dat Marleen gekopieerd heeft uit het nieuws.
Testaankoop heeft er ook reeds furieus op gereageerd.
VIW zal hierop reageren met een artikel in het winternummer:
"Het bericht van het blokkeren van de Maestro functie  buiten Europa is wel degelijk correct!
Ik heb meer informatie opgevraagd bij ING. Ik wil er heel graag een artikel over zien verschijnen in ons winternummer. Inderdaad, indien er een stroom van klachten bij ons binnenloopt kan VIW dit mogelijks aankaarten …Alleen weet ik nu al dat VIW hier bitter weinig gaat kunnen aan veranderen …het is een beslissing van alle banken en niet alleen de Belgische! Enfin, ik hoop dat het artikel meer duidelijkheid brengt.Feit is dat de maestro functie gewoon veel te duur is.
 
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Groetjes
 
Inge Roggeman
Hoofd Interne Relaties & Dienstverlening
Stichting ‘Vlamingen in de Wereld’
Gaucheretstraat 90 – 1030 Brussel
Tel.: +32(0)2/2017384 begin_of_the_skype_highlighting              +32(0)2/2017384      end_of_the_skype_highlighting
Fax: +32(0)2/2017385
artikel verschenen in de morgen:

Minister van Consumentenzaken Paul Magnette was niet op de hoogte van de beslissing van de Belgische banken om het gebruik van hun debetkaarten buiten Europa te blokkeren. "Er was op voorhand geen overleg tussen de sector en de regering", verklaarde de PS-minister vandaag in de bevoegde Kamercommissie.

Febelfin, de federatie van de financiële sector, kondigde onlangs aan dat vanaf 17 januari van volgend jaar een groot aantal in België gevestigde banken debetkaarten standaard zal blokkeren voor gebruik buiten Europa. Het gaat volgens Febelfin om een extra veiligheidsmaatregel om kaarthouders beter te beschermen.
 
Minister Magnette werd in de Kamer over die beslissing aan de tand gevoeld door Ann Vanheste (sp.a) en Karine Lalieux (PS). Zij wilden weten of de banken door eenzijdig op te treden de wet niet overtreden. Bovendien wilden ze cijfers horen over het aantal misbruiken met debetkaarten buiten Europa. Dat is immers de reden waarom de banken de blokkering invoeren.
 
Cijfers
Magnette moest de maatregel naar eigen zeggen via de pers vernemen. Volgens hem overtreden de banken met de maatregel de wet niet. Wat de cijfers in verband met misbruik betreft, kreeg de minister van Febelfin enkel informatie over ons land, tot onvrede van de vraagstellers. Voor 2008 ging het om 244 feiten, voor 2009 om 442 feiten en dit jaar staat de teller al boven de 800. Volgens Ann Vanheste dient de maatregel enkel om het gebruik van kredietkaarten te stimuleren. Dat blijft immers wel mogelijk buiten Europa. (belga/lpb)

15:05 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Nieuwe Belg op de boekenplank

Mundialmente reconocido en el campo de la literatura imaginativa, Sternberg incluyó en este volumen, inédito en castellano, casi trescientos textos breves e inquietantes en los que pueden advertirse resonancias de Kafka, Cortázar o Fredric Brown. Con una mirada cruel, humorística y absurda, el autor cuestiona lo establecido y refleja el mundo en un espejo tan deformante como asombroso.

De Belg,Sternberg, geeft deze week zijn boek uit, vertaald naar het Spaans. Het boek zit boordevol korte kafkaiaanse verhalen die lijken op de schrijfstijl van Cortazar en Fredric Brown. Met zijn ruwe, humoristische en absurde kijk op het leven bevraagt hij de gevestigde waarde en reflecteert hij de wereld in een verdraaide spiegel die ons vaak verrast.

  • Páginas: 216
  • | Primera edición: Noviembre de 2010
  • | Precio: $ 62
  • Editorial La Compañia.

Cuentos glaciales, de Jacques Sternberg

 

  • Cuentos glaciales
  • Cuentos glaciales

Sobre el autor: Jacques Sternberg

(1923-2006)

Nació en Bélgica, en el seno de una familia judía de origen ruso. Finalizada la Segunda Guerra Mundial, tras la muerte de su padre en el campo nazi de Majdanek, se instaló en París e inició una muy [...]

14:23 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Nieuwe Belg, nieuwe blog

Link van Sam Verhaert.

Een nieuwe Belg in ons midden, een nieuwe link: Sam Verhaert blogt of liever gezegd: Hamster Rave blogt.

Zijn nieuw artikel: It takes two to Tango

"Ik had het natuurlijk moeten weten. Toch ging ik op mijn eentje naar mijn eerste tangoles. Beetje op mijn eigen leren Buenos Airessen, he. Er zouden er nog wel alleen...

Het regende zuur dus ik kwam als een waterkip de parket opgeschoven. Te laat natuurlijk, want de koppeltjes zwierden al geometrisch gepassioneerd rond elkaar. Er was nog een oma over.

Ik stapte drie keer op haar enkel, verstijfde en begon als een plank te stuiteren. Af en toe moest ik met de leraar. Een man die ademde. Om mijn gezwenk te oefenen werd ik het laatste kwartier aan een pilaar gezet. We mochten elkaar wel. It takes two to tango."

Zijn blog is fris en geeft een andere kijk op de actualiteit en zijn nieuwe leven in Buenos Aires. De moeite om het eens door te bladeren.

De link wordt toegevoegd aan de 'link van onze leden'.

 

14:11 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Feest van de Koning

Op 15 november is de dag van de dynastie, denkt men vaak.   Fout! "Dag van de Dynastie" is de verouderde terminologie. Het is " Feest van de Koning".

51749956_2-k269-belgische-postzegels-jaar-1999-volledig.jpgEnkel tijdens het regentschap van Prins Karel heette 15 november "Dag van de Dynastie". De feestdag dateert van  1866, onder Leopold II begonnen. De datum van 15 november verwijst naar de feestdag van de Heilige Leopold de Goede. Na koning Leopold volgde koning Albert I en het Feest van de Koning verplaatste zich overeenkomstig naar 26 november, naamdag van de Heilige Albert van Haigerloch. In 1933 werd Leopold III koning, en de datum verschoof opnieuw naar 15 november. Koning Boudewijn besliste in 1951 om deze datum te behouden. Ook Koning Albert II bleef bij dezelfde datum.

 

BELGICA-2010-DiadelREY_Clarin.pdf

13:49 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

14-11-10

Tekenwedstrijd Volpe Stessens

28982_400908127345_665402345_4132417_4527682_n.jpgDe nacht van het museum was gisteren een groot succes in heel Buenos Aires. In het museum van hedendaagse kunst en fotomuseum 'Fernando Paillet' werd ook nog eens de prijsuitreiking gehouden van de kindertekeningwedstrijd georganiseerd door de dienst Cultuur van de Stad Buenos Aires in ee hommage aan de Zoo del Sur. Er werden 500 tekeningen ingediend door de verschillende scholen uit Parque Patricios en verschillende kunstacademie voor kinderen en culturele centra uit Buenos Aires.

Deelnemende instituten:

Esc. Diferencial especial para formación laboral N°36;

Taller Luciana Tergise;

Centro Cultural Borda; IMG_8243.jpg

Estimulo de Bellas Artes;

Escuela Nuestra Señora del Lujan;

Escuela Dolores Lavalle de Lavalle;

Biblioteca Popular Caraguata;

Escuela Juan Enrique Pestalozzi

De prijzen werden uitgereikt aan de 34 winaars van verschillende categorien door de kunstenares Laura Delgado. De wedstrijd werd georganiseerd onder het toezicht van :

Fundacion Cultural Volpe Stessens

Ministerio de Cultura de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires

Ministerio de Derechos Humanos de la Ciudad

Distrito Tecnologico

Vlamingen in de Wereld

De werken zijn nog te bezichtigen in het Centro cultural Volpe Stessens na 16 u.

MUSEO DE FOTOGRAFIA FERNANDO PAILLET

Av. Caseros 2739

Ciudad Autonoma de Buenos Aires Argentina

Como llegar:

Subte Línea H estación Caseros

Colectivos: 6 - 9 - 25 - 28 - 65 - 95 - 91 - 160 - 101 - 133 - 134 - 150

De kinderen van het cultureel centrum Caraguata konden twee prijzen in de wacht slepen: de prijs van de jury.

64667_438989549269_755449269_5323087_1459951_n.jpg

IMG_8398.jpg

19:10 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

12-11-10

La cantante de Tango

'Een brug is gemaakt om over te steken, niet om in het midden te blijven staan.' Een zin uit de film die alles samenvat. De Argentijnse regisseur Diego Martinez Vignatti leeft reeds 14 jaar in België. Ik had het genoegen om hem na de premiere van zijn nieuwe film: La Cantante de Tango, te intervieuwen. In een café ergens in Buenos Aires, alletwee met een cortado, hoe kan het anders, vuurde ik de vragen op hem af.

Intervieuw van Rein Remaut met Diego Martinez Vignatti.

Lees meer...

23:05 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

11-11-10

11 november

12:02 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

10-11-10

Folclore festival in La Plata

La Escuela Provincial de Danzas Tradicionales Argentinas "José Hernández" organiza: 

  3º Congreso Internacional de Danza Folklórica 

  

"200 años de Resignificación de la Danza Folklórica en Latinoamérica: 

Mitos y Desafíos" 

11° Jornadas por la Identidad CulturalIDENTIFICARTE2010

                        

Lees meer...

21:26 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Kerstkadootjes in VIA VIA

We hebben nog een paar vergaderingen in de wiggel. Hier alvast eentje voor 24 november:
 
Een weef en juwelennamiddag in VIA VIA door Tim en zijn echtgenote


Tim is Belg en getrouwd met Laura, Argentijnse. Hij geeft les in een school in de provincie en in zijn vrije tijd is hij expert wever van Argentijnse motieven.
Zijn echtgenote maakt artisanale juwelen. Zij hebben reeds een voorstelling gegeven, maar op algemene aanvraag doen we dit nog eens over, aangezien er toen veel op vakantie waren

6331_110074972966_735892966_2375893_5052291_n.jpg

 

Waar: VIA VIA om 20 u woensdag 24/11.
meer info over het werk van Tim en Laura

 
 
 



12:30 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

09-11-10

Asado workshop

4529-Cow-Cooking-BBQ-On-An-Outdoor-Propane-Grill-Clipart.jpg

Zaterdag is het zo ver, onze asado bij Wouter, workshop sausjes van Marleen. De laatste details volgen nu en de inschrijving is nog open tot woensdag avond, dan worden de inkopen gedaan.

Dus als jullie er nog niet bij zijn, laat vlug iets weten, het weer zal schitterend zijn, en het eten, Marleen kennende ook. Voor de sfeer zorgen we zelf, maar zoals we dat gewoon zijn, zal het ook daaraan niet mankeren.

Info:

waar: Uspallata 3226 (Uspallata y Pepiri)-Los Patricios-

Wegbeschrijving met de auto:

Av Jujuy tot aan Av Brasil, rechts in Av Brasil tot het einde (je kan niet verder met de auto omdat de straat van richting verandert), daar links af, Av caseros oversteken en Pepiri volgen tot aan de overkant van het park. Op het einde van het park, linksaf aan 'auto escuela Raul' = Uspallata

Tip voor de taxi: a media cuadra del hospital Chuccura (tegenover escuela Raul)

Met de metro: lijn H, laatste halte, je komt boven op Jujuy, daar sla je dan rechts af en wandelt op caseros tot aan nummer 3200 aan het park oversteken (Pepiri), Pepiri volgen tot aan Uspallata.

Bussen: 6-9-25-32-50-65-101-133-165-91-150-188

Zo nu kan niemand nog verloren lopen. Moest dat toch gebeuren, mijn gsm is: 15-6025-5501, als ik ook ergens ter velden dwaal, zijn we dan al met twee.

Wanneer:

Zaterdag 13/11 om 12 u

Prijs:  

80 pesos per persoon, je moet niets meenemen, alleen de zon en veel honger!


13:11 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

06-11-10

Migreren nu en vroeger

We hebben er allemaal mee te maken, immigreren naar hier is een grote stap. Als we nog maar denken aan de papperassen die er bij komen kijken. Het reizen valt voor ons wel mee. We stappen in de vlieger en 20 uur later staan we in het bruisende Buenos Aires, vandaar ligt de wereld aan onze voeten. Maar was dat altijd zo? Hoe deden de Belgen dat 200 jaar geleden?

Nieuwsgierig?

Kom dan zeker op 29 november naar Via Via om te luisteren en te kijken naar de moedigen die oude en nieuwe verhalen creatief hebben bewerkt. Als je zin hebt om ook een verhaal te brengen, zal ik jullie er nog eentje doorsturen. De verhalen uit de oude doos komen uit het boek van Hugo Declercq die voor deze avond als onze eregast wordt uitgenodigd. Hij schreef samen met Eriberto Devetter het boek: Mensen overplanten, getuigenissen van immigranten in Villaguay. Het boek is door Hugo aan de bib geschonken.

Er is ook een eigentijds verhaal bij van twee nieuwe immigranten die hun Don Quijotische strijd zullen vertellen tegen de windmolens van de Argentijns-Belgische burocratie.

Nog nieuwsgieriger?

Kom dan zeker op 29 november naar San Telmo en geniet met ons van de wonderlijke wereld van landverhuizers en avonturiers.

29 november 20 uur via via san telmo - chile 324-

 

13:22 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Invloed Belgie/Argentinie deel III: Vlaamse primitieven in de Andes

saint-veronica-displaying-the-sudarium-1824-mid.jpgEen van de meest doordringende invloeden in Latijns Amerika vanuit Vlaanderen zou wel eens die van de Vlaamse primitieven kunnen zijn en dit in de 16de eeuw. De invloed van de Vlaamse schilderkunst uit die tijd is terug te vinden in de schilderwerken van de kunstenaars uit de Andes. De Vlaamse en Nederlandse (de Nederlanden) schilderkunst uit 1540-1600 waren niet alleen belangrijk voor de rest van Europa, ook daarbuiten drukte zij hun invloed door.

De Vlaamse Primitieven, met Jan Van Eyck als verfijner van de olieverftechniek op kop, veroverden met hun realisme en de eerste passen naar de renaissance toe, Europa en vandaar de rest van de wereld. Ja zelfs tot in Latijns-Amerika. De hoofdstad van de Vlaamse Primitieven, Brugge, had een druk handelsverkeer met Zuid en Oost-Europa. Het was een rijke stad waar de gegoede burgerij van Europa hun kantoor of woning hadden. De schilders vonden er gemakkelijk opdrachten die goed betaald werden. Schilders zoals 'de meester van Flemalle' later gekend als Robert Campin uit Doornik, zijn leerling Jan Van Eyck, Memling, Rogier van der Weyden ea., drukten hun stempel op de schilderkunst van de 16de eeuw. Vooral de olieverftechniek van Jan van Eyck deed wonderen. Zij waren de grondleggers van een realisme dat het goddelijke een menselijke gedaante gaf. Zij maakten fotogratische weergaves van hun omgeving en de leefgewoontes van hun tijd. Hun symboliek is tot op vandaag nog niet helemaal uitgediept.

328103734_0f2040f6e6.jpgIn een kerk in Jujuy, Argentinië, hangen verschillende panelen van engelen. Deze panelen zijn duidelijk geinspireerd door de Vlaamse Primitieven. Zowel op vormgeving als symboliek als techniek. Ook andere schilderijen in kerken in Chili, Peru en Bolivie vindt men de Andes Engel terug op z'n Vlaams.  Als je er even over nadenkt is dat niet zo verwonderlijk. De Spaanse edellieden die hier kwamen vechten voor vrouw en vaderland en nog zo van die dingen, brachten uiteraard hun gebruiksvoorwerpen mee van Europa. Zo ook hun mobiel altaar met bijhorende schilderwerken. Al gauw hingen die dingen helemaal uit elkaar door al dat strijden en leiden (met korte ei) zodat zij deze lieten kopieren door de plaatselijke artisten. Deze altaartjes waren niet door de grote Vlaamse primitieven geschilderd, zij waren in Spanje vervaardigd door de artisten die de lijn volgden van de Hispanoflamenco schilderkunst. Deze Spaanse artisten werden opgeleid door enkele uitgeweken schilders uit Brugge, de voornaamste onder hen: Juan de Flandes.

Juan de Flandes:

polypty8.jpgMen kan zelfs zeggen dat deze man de echte link is tussen Vlaanderen en de Andes, wat betreft kunst. Hij heette eigenlijk Jan van der Staat of Jan Sallart, geboren in Gent.  Hij werd pas bekend met zijn werken die hij in Spanje schilderde als hofschilder van Isabella van Castilla, of Isabella de Katholieke. Zij was gehuwd met Fernando II van Aragon en het was net die man die in de Andes tegen de indianen van Araucanie vocht, hij die de Spaanse troepen uit Vlaanderen liet overkomen voor hun techniek 'un pico en Flandes'. En zo is de cirkel weer rond. De devote kunst en het strijdgekletter vallen samen.

De kunst van de Andes (lopende van Bolivie, Peru, Ecuador, Chili en een stuk in Argentinie) toont een duidelijke Vlaamse grondslag. (bron: Comission de historia Buenos Aires, José De Mesa)

In de rest van Europa was de invloed van de Vlaamse primitieven tot diep in de 16de eeuw dominant aanwezig. De meest blijvende en diepgaande weerklank had hun kunst in Spanje. De Castiliaanse, Aragonese en later Spaanse koningen waren liefhebbers van hun schilderijen en andere luxegoederen uit Vlaanderen en Nederland. (Paisos Bajos). De Castiliaanse koning schonk een altaarstuk van Rogier van der Weyden aan zijn grafkapel in het klooster van Miraflores. Toonaangevende Spaanse schilders zoals Pedro Berruguete stonden al vroeg onder invloed van het werk van Jan van Eyck en Rogier van der Weyden. De Spaanse schilderkunst van de 15de eeuw wordt dan ook aangeduid als 'Pintura Hispanoflameco'. Zij brachten deze kunst uiteraard ook naar Latijns-Amerika. Het huis van Aragon vinden we terug in de gevechten voor Araucania, uit het eerdere artikel.

De Vlaamse Primitieven moet men zien in de betekenis van 'vroeger' 'eerst' Men doelt dan doorgaans op de 0192-0021_genter_altar_verkuendigungsengel.jpgschilderkunst van Van Eyck tot de laatste decennia van de 16de eeuw, Pieter Brueghel incluis. De meeste VP hebben op het grondgebied van het huidige Vlaams gewest geleefd en gewerkt, ze waren wel niet allemaal van vlaamse afkomst. De werken van de VP worden gekenmerkt door hun levendige, verfijnde en gedetaillieerde schildertechniek waarin op een naturalistische wijze de zichtbare wereld wordt afgebeeld. Hun haast lichgevende verschijning verkrijgen ze door hun technische opbouw. In de regel zijn hun werken uitgevoerd op duurzame eikenhouten panelen in een verfijnde olieverf techniek. Uit onderzoek is gebleken dat sporadisch ook nog de oude tempera techniek (op basis van eigeel) en andere gemengde technieken werden toegepast. Hoewel Jan van Eyck van oudsher werd beschouwd als de uitvinder van de olievertechniek staat nu vast dat hij de techniek slechts in belangrijke mate verfijnde. In deze glacis techniek worden dunne en doorzichtige lagen olieverf op een gladde witte ondergrond over elkaar aangebracht. Doordat het licht door de verschillende dunnen kleurlagen kan doordringen en door de witte ondergrond wordt weerkaatst, ontstaat ten dele een vorm van additieve kleurmenging. Deze tecniek maakt het mogelijk dat er bijzonder diepe kleuren in oneindig veel nuances ontstaan. Door de trage droogtijd van de olie kan men langzaam en gedetaillieerd werken. (bron: Travellingwell.nl)

 

482px-SanLucasyVirgenmaria.jpg

Schilderijen Martin De Vos, Antwerpen 1532-1603, vonden hun weg naar Spanje en daarna naar hier. Hij werd veel gebruikt als referentiepunt voor de kunst in Latijns Amerika. (links) Net zoals Juan de Flandes, hofschilder van Isabella van Castilla.

Volgens de studie over de coloniale kunst beinvloedden vele missionarissen ook de kunstenaars in de Andes. Vooral Vlaamse, Italiaanse en Spaanse religieuze kunst werd naar hier overgebracht en gekopieerd. Hierdoor nam men kleuren, technieken en stijlen over, vooral van de vlaamse en de Sevilliaanse school, die toen de Hispanicoflamenco-stijl beoefenden.

 

 

Na 1650 verlieten de andiaanse kunstenaars hun kopy-gedrag en ontwikkelden hun eigen religieuze kunst met een grote eigen persoonlijkheid. Doch de technieken behielden ze wel.

Aartsengelen uit de kerken van de Andes, Cuzco, Potosi, Colomie, Uquia y Casabindo (Jujuy-Argentinie) ea-

 

kunst.jpg

 

Dónde encontrarlos

•    Iglesia San Francisco de Paula, Uquía , Jujuy.
•    Iglesia de la Asunción, Casabindo, Jujuy.
•    En la iglesia de Calamarca, Bolivia, 60 km de La Paz.
•    En la iglesia de Challapampa, Puno, Perú.
•    En el museo Pajcha ( 20 de Febrero 831, ciudad de Salta,) se exhibe la muestra fotográfica “Ángeles Andinos: de Jujuy al Cuzco”.

13:20 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

05-11-10

La Cantante de Tango

TRIVIAL PRESENTA
Un film de Diego Martinez Vignatti


LA CANTANTE DE TANGO


 

Estreno comercial: 11 de noviembre de 2010

www.lacantantedetango.com.ar

Sinopsis
Helena, una talentosa cantante de tango, se encuentra profundamente enamorada. Cuando consigue presentarse en un prestigioso teatro de Buenos Aires, su carrera parece despegar. Pero justo en ese momento la alcanza la tragedia: el hombre que ella ama ya no está enamorado de ella.
Obsesionada y torturada por su pérdida, no puede recuperarse de su ruptura y lentamente se convierte en una sombra de la mujer que solía ser. Pero ¿Y si dejara atrás la pena y se atreviera a una nueva vida en un país distinto? Quizás así Helena podría también dejar atrás el dolor y, lentamente aprender a vivir y amar de nuevo.


Datos técnicos

Género: Drama, Musical
Duración: 102 min.

Origen: Argentina – Bélgica – Francia -Holanda  

Idioma original: Castellano, Francés

Formato: 35 mm, color


Intérpretes
Eugenia Ramírez Miori, Bruno Todeschini,
Oscar Ferrari, Andrés Ramírez, Pieter

Embrechts, Juan Otero, Patrick Descamps,

Alfredo Piro y Dora Baret


Ficha técnica
Dirección y Fotografía: Diego Martinez Vignatti
Guión: Diego Martinez Vignatti
con la colaboración de Luc Jabon
Edición: Marie-Helene Mora
Sonido: Gilles Laurent, Thomas Gauder
Arte: Patrick Colpaert
Vestuario: Tim Van Steenbergen
Productores: Pablo Ratto, Joseph Rouschop,    
Delphine Corniault, Tomas Leyers, René Goossens,

Annemiek Van Gorp, Arlette Zylberberg

Una producción de:
Trivial Media (AR),
Tarantula (BE), Mobilis Production (FR),

Minds Meet (BE), De Productie (NL), Rtbf (BE)


ACERCA DEL DIRECTOR

Diego Martinez Vignatti nació en Argentina y vive en Bélgica desde 1997.
En 1995 obtiene su diploma de abogado de la Universidad Nacional de La Plata.

Entre 1997 y 2000 realiza estudios de Cine en el prestigioso INSAS de Bruselas.

A partir de 2000, realiza una intensa y fructífera carrera como director de fotografía de

largometrajes en cine. Las producciones en las que ha participado han sido seleccionadas y premiadas por los más prestigiosos festivales mundiales: Cannes, Toronto, La Habana, Moscú, Locarno y Rotterdam.

La cantante de tango es su tercer largometraje.

FILMOGRAFÍA DIRECTOR

La cantante de tango (2009) | La marea (2007) | Nosotros (2002)


DIRECTOR DE FOTOGRAFÍA
La cantante de tango (2009)

UV (2007)

La marea (2007)

Die Unerzogenen (2007)

Batalla en el cielo (2005)

Testamento (2004)

Japón (2002)

Nosotros (2002)

Comptine (2002)

Maxhumain (1999)


ACERCA DE TRIVIAL
Trivial fue creada en el 2005 por el productor Pablo Ratto, con el objetivo de desarrollar proyectos de cine de calidad, de manera independiente. Desde entonces produce de manera ininterrumpida largometrajes de ficción y documentales, todos ellos con buena recepción y reconocimiento nacional e internacional.

A la fecha lleva estrenados:


• Opciones reales (dir. Silvio Fischbein, 2010)

• La cocina (dir. Willy Villalobos, 2009)

• M. (dir. Nicolás Prividera, 2007)

• A los cuatro vientos (dir. Alberto Larrán, 2007)

• El último confín (dir. Pablo Ratto, 2005)


PABLO RATTO - PRODUCTOR
Nace en Argentina en 1969. Se recibe de Licenciado en Física en la Facultad de Ciencias Exactas de la UBA. Luego de 10 años de dedicación, en el 2002 decide abandonar definitivamente la ciencia para dedicarse exclusivamente al cine. En el año 2005 dirige su opera prima “El último confín” sobre el trabajo del Equipo Argentino de Antropología Forense, la cual gana numerosos premios, entre ellos el Centinela al Mejor Largometraje Documental en Tandil.

Con su productora TRIVIAL produjo el documental “M”, el cual ganó el premio Che Guevara al Mejor Largometraje Latinoamericano y el Premio FIPRESCI, ambos en el Festival Internacional de Cine de Mar del Plata, teniendo luego un importante recorrido llegando a ser el primer y único productor latinoamericano en obtener un premio en el Festival Internacional de Cine de Yamagata, Japón, reconocido como el más prestigioso festival de cine documental de autor del mundo.


Proyectos en preparación:

 

• Por un tiempo (Largometraje, 35 mm, dir. Gustavo Garzón y Pablo Ratto)

• Tierra de los padres (Largometraje doc., HD, dir. Nicolás Prividera)

• Venimos de muy lejos, la película (Largometraje, 35 mm, dir. Ricky Pitterbag, coproducción con Catafilma)

• El gran circo pobre de Timoteo (Largometraje doc., 35mm, dir. Lorena Giachino, coproducción con Chile)

• Mono con gallinas (Largometraje, 35 mm, dir. Andrés León, coproducción con Ecuador)

• Avant (Largometraje doc., HD, dir. Juan Álvarez Neme, coproducción con Uruguay)

• El mejor regalo del mundo (Largometraje, 35 mm, dir. Alejandro Encinas, coproducción con UNLP)

• Memoria para armar (Largometraje doc., HD, dir. Luis González Zaffaroni, coproducción con Uruguay)

• Hermano río (Largometraje, 35mm, dir. Diego Martinez Vignatti, coproducción con Bélgica)



 
                  




20:04 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Invloed Belgie/Argentinie, deel II: Textiel van de Inca's met Vlaams tintje

vicuna.jpg

De vicuña poncho is vandaag het meest begeerde product van Europese en Amerikaanse toeristen. In Zuid-Amerika is het een artikel van duizenden jaren van continuïteit en zorgvuldige creativiteit. De vicuna of vicuña is een lamasoort. De betekenis van vicuña is: textiel.

De wol van dit kleine lamaatje is van zeer hoge kwaliteit en zeer fijn. Het werd enkel gebruikt voor de kleding van hooggeplaatsten in het Incarijk. Tot in het midden van de 20ste E werd het geexporteerd naar Engeland, waar vooral de adel het verweefde in hun kleding. De wol wordt bijna nooit geverfd, de natuurlijke kleur is beige, in al zijn schakeringen. Aangezien de vicuña een makkelijke prooi was, werd het sinds de komst van de conquistadores afgeslacht voor zijn heerlijk en fijn vlees.

In 1950 werden er nog maar 10.000 exemplaren geteld in al de landen waar ze voorkomen. Er werd heel vlug een plan tot bescherming opgesteld door Peru. Zij kregen internationale hulp van de Unesco. Deze dieren werden opgenomen in het 'Rode boekje', op de lijst van bedreigde dieren, zonder gevaar voor omgeving, menselijke aanwezigheid en andere diersoorten. In 1969 werd er een vicuña verdrag getekend tussen Chili, Argentinie, Peru en Bolivie, landen waar de vicuña voorkomt. Daarin worden ze onvoorwaardelijk beschermd, zij mogen niet gedood worden, hun vlees mag niet verkocht worden en de wol mag enkel onder strikt toezicht van de staten, verhandeld worden.

De vicuña is uiterst schichtig en onderhevig aan stress. Na een scheerbeurt, als het niet met liefde en tederheid gedaan wordt, sterven de dieren aan een hartstilstand. De statistieken van de dieren die tijdens het scheren sterven, wordt normaal gezien goed in het oog gehouden. De wol wordt verhandeld voor een prijs van 500$(us) per kilo. Uiteraard als het over zoveel geld gaat, is er veel woekerhandel. Vooral in Argentinie klagen de artisanale wevers erover dat de staatsbedrijven op onregelmatige basis scheren en vele vicuñas hieraan sterven. Op de officiele lijsten echter van Argentinie staat het sterftecijfer door het scheren op '0', een unicum. Ofwel zijn de Argentijnse staatsscheerders de bekwaamste….van de wereld, ofwel kunnen ze niet tellen. Couturiers werken graag met deze wol, vooral het huis Ralph Laurent, is een trouwe afnemer.

DSC_0046.JPGZo dit over de vicuña. Nu verder over de band met ons landje. De Andes-textiel is een kunst op zich. In het American Art Museum Isaac Fernandez Blanco (suipacha 1422) hangen een paar voorbeelden van de geschiedenis van de wevers van Peru, Bolivie en het noorden van Chili en Argentinie, uit de derde eeuw voor Christus. De curator van het museum, Ruth Corcuera, heeft een jaar gewerkt om deze stukken bij elkaar te krijgen. Deze textiel zijn wonderen van geduld, de garens werden gebruikt voor zowel herders te kleden als hoog geplaatste Inca-leiders. De wol van de lama, guanaco, alpaca en vicuña werden tussen de vingers gesponnen tot fijne draad waarmee de wevers volgens hun cultuur, speciale motieven en volgens een speciale techniek prachtige kledij maakten. Reeds in de oudste weefsels verschijnen Andes motieven: de triade van de kat, (jaguar), de slang en de vogel. Sinds 1450 is de achtpuntige ster het logo van het Inca-rijk en het symbool van de agrarische cultuur verbonden met de waarnemingen van het heelal.

Met de komst van de conquistadores probeerden wevers ook zijde in hun werken te weven, vooral aan de boorden. In de 7de en 8ste eeuw werd er ook patchwork gebruikt in het weven en werd er batik gebruikt om tekeningen op de stoffen te plaatsen. Deze werken bleven uitzonderlijk goed bewaard door het gunstige klimaat en de mineralen in de grond. Hierdoor is er een schat achtergebleven zodat wij nu deze stukken nog kunnen zien, zelfs met de oorspronkelijke kleuren erop.

Wat ons nu tot ons landje brengt, zijn de wandtapijten die in de coloniale tijd geweven werden. Het wandtapijt van de 'creatie van Eva' is gemaakt in de traditionele Andes-stijl, vermengd met Vlaamse technieken.

 



En castellano:

Los ponchos de vicuña que hoy deslumbran a los turistas europeos y norteamericanos son apenas la continuidad de miles de años de laboriosa creatividad. La muestra Arte textil andino, montada en el Museo de Arte Hispanoamericano Isaac Fernández Blanco (Suipacha 1422), reconstruye la historia de los tejedores del Perú, Bolivia y norte de Chile y Argentina, desde el siglo III antes de Cristo hasta el siglo pasado. La antropóloga Ruth Corcuera, curadora de la exposición, trabajó durante un año para poder reunir y exponer 80 piezas que sorprenden por su variedad y su calidad. Maravillas de la paciencia, estos hilados sirvieron para vestir a pastores de la Puna y a altos personajes de la nobleza inca. Con dedos ágiles, las hilanderas afinaron sin imperfecciones los capullos de algodón y, sobre todo, los vellones de llama, guanaco, alpaca y vicuña, esta última, destinada a la gran alcurnia. En primitivos telares verticales, los tejedores lograron tramas apretadas y parejas, para protegerlos del frío. Una cultura no se trunca y se muere en un período, subraya Corcuera. Ya en los tejidos más antiguos aparecen los motivos andinos: la tríada del felino (el jaguar), la serpiente y el ave. A partir de 1450, la estrella de ocho puntas se convirtió en el logotipo del imperio inca, símbolo de una cultura agrícola vinculada con la observación del cielo.

Con la llegada de los conquistadores, los tejedores trataron de imitar las puntillas e incorporaron la seda, sobre todo en bordes y cordones. Las primeras mujeres españolas les encargaron sábanas y prendas de algodón. Y se cree que fue por la influencia de los esclavos africanos que en el Alto Perú surgió la moda de bandas de 20 centímetros unidas entre sí, formando mantas o ponchos. En los siglos VII y VIII, los artesanos de la cultura Chancay ya aplicaban la técnica del pachtwork, y dibujaban los motivos con la técnica del batik. Gracias a la sequedad del clima y a las condiciones minerales del suelo se han conservado brocados, gasas, tejidos similares al crochet, otros hechos con más de dos agujas y guardas con volumen. El medio ambiente también preservó los vistosos colores, así como las mostacillas que adornan una chuspa (bolsa), confeccionadas con conchillas de spondilus y patas fosilizadas de pájaros. Ya de la época colonial es el enorme tapiz que ilustra la escena bíblica de La creación de Eva, combinando la tradición inca con la de Flandes .



14:07 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

04-11-10

Zakengids België

2007fwoa.jpgZaken doen met België blijft aantrekkelijk, ook voor Argentijnen. De Argentijnse overheid schreef in dat verband een zakengids. Interessante lectuur, ook voor mensen die geen zaken doen.

Veel leesplezier: Zakengids voor België-Argentinië

 

23:51 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

02-11-10

Reclammeke

Een prachtig en heel origineel kunstig speelgoed, mee ontworpen en uitgewerkt door Margareta Gordyn, een Argentijnse kunstenares met Belgische roots. Als jullie het kopen, kom ik spelen!

72757_166175613412010_166165603413011_465118_1240521_n.jpg

Meer info vind je op de pagina:

www.politos.com.ar

 

00:04 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

01-11-10

Argentijns asado

4529-Cow-Cooking-BBQ-On-An-Outdoor-Propane-Grill-Clipart.jpgHet is eindelijk zo ver. We gaan echt op de Argentijnse toer. Op 0511-0805-0501-0825_Dad_Manning_the_BBQ_clipart_image.jpg.pngzaterdag 13 november verhuist Marleen's Kookworkshop naar de tuin van Wouter. Aldaar wordt een echt Argentijns asado gemaakt met echte Belgische sausjes. Wie zin, honger en skils heeft, wordt hierbij graag  uitgenodigd.

De prijs en andere details moeten nog besproken worden. Graag hadden Marleen en Wouter wel al graag geweten wie er zin had om te komen, zodat we daarna de rest kunnen afspreken. Iedereen die komt, helpt mee aan de sausjes, de sla, en heel belangrijk: den afwas!

Bestel stralend weer en laat weten of je komt!

 

23:50 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

Invloed Belgie/Argentinie deel I: Vechten op zijn vlaams in Araucania

araucania.jpgTijdens mijn opzoekingen naar een link met Argentinië en België bots ik soms op uitzonderlijke dingen. Dit verhaal kadert in de strijd van Auracanië, tussen de Spanjaarden en de Indianen, later verder gezet tussen de Argentijnse en Chileense staat. In de 17de eeuw noemde een Jezuit Diego de Rosales, de strijd tussen de conquistador en de indianen reeds de 'vlaamse strijd'. De indianen die in Auracania woonden noemde hij de 'Vlaamse indianen'. Waar die naam vandaan kwam, was makkelijk uit te leggen en toch is het heel uitzonderlijk.

"Zij vochten haast zonder wapens, maar met een overmoed die aan het ongelooflijke grensde. Met een heel speciale strategie die ook in het vlaamse land wordt gebruikt. Zij vallen aan op verschillende flanken, zoeken voor de strijd speciaal heel moeilijk terrein uit. Zij zijn verdeeld, net zoals in Vlaanderen is er weinig samenhorigheid, toch hebben ze een speciale liefde voor hun land en cultuur zonder echt een nationalistisch gevoel."

Het was niet alleen Diego de Rosales die de indianen een vlaamse stempel opdrukte, ook het Spaanse leger had vlug door dat de strategie tijdens de gevechten te vergelijken was met die in Vlaanderen. Om deze indianen te bestrijden, lieten ze speciaal troepen overkomen die in Vlaanderen gevochten hadden om dit gebied aan de Spaanse kroon te rijgen.

Vlaanderen en Araucania hadden hetzelfde strijdkarakter. Nu zou men het de guerillastrijd noemen. Het woord guerilla komt voort uit de onafhankelijkheidstrijd tegen de Spaanse koning. Het is oorspronkelijk het verkleindwoord van 'guerra', oorlogje dus.

Guerrilla (het Spaanse woord guerrilla is een verkleinvorm van guerra en betekent dus eigenlijk oorlogje) is een term die een bepaalde tactiek aanduidt. Een deelnemer aan een guerrilla heet een guerrillero. In het Amerikaanse Engels wordt ook wel de guerrillastrijder als guerrilla aangeduid. De term guerrilla wordt ook wel gebezigd om de organisatie aan te duiden die de guerrilla-oorlog voert.

Belangrijke bijdragen aan de literatuur over de guerrilla zijn geleverd door de ervaringsdeskundigen Mao Zedong en Che Guevara. Guerrilla is een van de oudste vormen van asymmetrische oorlogsvoering.

Guerrilla-oorlogvoering kwam al voor in de Oudheid. Van meer recente datum is de Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog. -wikipedia-

Het duidt dus op een assymmetrisch oorlogsvoeren en volgens vele geschriften zou dit voor het eerst gebruikt zijn in Vlaanderen. Het is een strategie gebouwd op verrassingsaanvallen op verschillende fronten. Deze werkwijze was reeds van voor de Conquistadores in Zuid-Amerika landden. Het komt uit de precolombiaanse tijd, toen vochten deze indianen ook zo tegen de Inca's die heel Zuid-Amerika wilden inpalmen. Araucania hebben ze nooit onder de knie gekregen en de stammen die daar leefde werden gevreesd en gerespecteerd door de Inca's. Of deze indianen de strategie van vroegere Vlaamse missionarissen of avonturiers geleerd hadden of andersom, is niet te achterhalen, of het een toeval is, evenmin.

Wel viel het de Spaanjaarden op en lieten ze speciaal de troepen die in Vlaanderen gevochten hadden tegen de guerilla aldaar, overkomen om in Patagonië tegen de Araucaniers te vechten. De tactiek die deze Spaanse troepen gebruikten werd 'Pica en Flandes' genoemd. Ook de familie van deze troepen kwamen mee naar Zuid-Amerika. Zij waren zeer bedreven in dit soort gevechten, vooral om verrassingsaanvallen te counteren en met de 'pica en Flandes' kregen ze Araucania min of meer onder de knoet.

Deze gemengde spaanse troepen, bestaande uit Basken, Aragonezen, napolitanen, moren, vlamingen, ... leerden heel vlug het castellaans als voertaal. Daar was Felipe III heel streng op. Hij stichtte in Zuid-Amerika coloniale universiteiten.


En castellano:

Por Alejandra Correas Vázquez


.../...

También correspondióles defender la “marca española” de Flandes, y por último la marca sudamericana. Flandes y Arauco tenían la misma característica de combate, lo que hoy llamamos “guerra de guerrilla” o sea ataque sorpresivo en varios frentes. Pues Mendoza fue una “marca” en el término propio del concepto. Era la zona de frontera a proteger contra las invasiones araucanas (Malones) que atacaban el “Reyno de Chile” en el siglo XVII. Con este nombre, aunque nos resulte extraño, figura la gobernación chilena en las Actas Capitulares cordobesas.

Esta Marca provenía de muy lejos, era precolombina, ya la había establecido el imperio incaico antes de la llegada española. Y tenía además la necesidad de ser asumida por gente con experiencia en lo que hoy llamamos, como dije antes, “guerra de guerrillas”, o sea un ataque inesperado con respuesta a su vez inmediata. Colocar una “pica en Flandes” era el método usado como repuesta a las incursiones de los flamencos que habían acostumbrado a las tropas españolas, a esta forma de resistencia. Fueron la tropas de Flandes —elegidas ex profeso a tal fin–– las que debieron llegar hasta el Cono Sur Sudamericano para frenar los Malones.

Don Pedro Correas de Larrea había pertenecido a los tercios de Flandes, donde se distribuyó también descendencia de esa familia.

España tenía dos frentes de guerra internacionales, la guerra de Flandes y la guerra de Italia. En la primera se valía de tropas ligeras de actuación rápida y soluciones intrépidas, experimentadas al lado de los flamencos. En la segunda debía enfrentarse con los ejércitos estrategas del rey de Francia y el muy organizado ejército francés. Era una guerra estratégica, táctica y de cálculo. Para el sur de Sudamérica se trajeron los tercios de Flandes, muy experimentados en esta forma de combate sin previo aviso, colocando “picas en Flandes” lo cual desconcertó a los araucanos y frenó los Malones.
.../...

Lusitanos, vascongados, aragoneses, napolitanos, moriscos, marranos, flamencos, indios, africanos, etc... O sea el conjunto de súbditos de Felipe III (creador de las universidades coloniales), todos ellos aprendieron el castellano en esta Hispanoamérica que los acogiera con generosidad. Además, costóles tiempo en adquirirlo, pues se movilizaban por comunidades. Hasta las Mercedes y Encomiendas eran repartidas por grupos étnicos, en búsqueda de la armonía de sus miembros como sistema virreinal.

para leer todo el articulo, click aqui

16:37 Gepost door VIA | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |