20-08-10

Uitwisseling Belgische-Argentijnse scholen

Uitwisseling tussen La Plata - Harelbeke (B)

 

In La Plata werkt het uitwisselingsprogramma optimaal. Het begon allemaal in 2007 toen de lerares dans van de school nr 120 met het voorstel op de proppen kwam om een uitwisselingsproject te beginnen met een Belgische school. Twee jaar later, en een hoop werk, komen nu 300 leerlingen eens per week in contact met kinderen uit europa, meer bepaald Belgie, Vlaanderen. Dit door donaties van pc's en webcams via Skype. Het educatief programma werkt uitstekend. Het is zoals de vice-directrice Maria Fernanda Cavallaro definieert: "Je kent pas je eigen realiteit als je die kan toetsen aan de realiteit van anderende en van daaruit kan je je eigen wereld veranderen."

Het project is niet beperkt tot de school 120 ook de normaalschool voor Folclore en dans in La Plata werkt mee. De school in Belgie is een school in Harelbeke. "In het begin ging elke communicatie via email," vertelt de vicedirectrice, "de kinderen kregen dan les over waar Belgie lag, de rivieren, de cultuur, politieke vorm, cullinaire recepten enz."


De Belgische kinderen leren op hun beurt de realiteit van La Plata kennen. "Dit is een groot werk, uitleggen aan de leerlingen wat zij willen meedelen aan kinderen in Belgie, materiaal prepareren en opsturen."

De culturele verrijking tussen Belgie en Argentinie is enorm in de twee scholen. Cavallaro vertelt dat 50% van haar studenten afkomstig zijn van migranten: Bolivie, Paraguay, Peru en Brazilie.

Sinds 2009 is het contact 'cara a cara'. De school kreeg een webcam en een vrijwilliger, Bart, zette het project op poten: contact met de belgsiche school via skype en webcam. Dit werd niet alleen gebruikt voor het contact met Belgie. Tijdens de periode van de Agriep, werd er op school een conferentie gehouden met een Argentijnse dokter die werkt en leeft in europa. "De kinderen konden het niet geloven. Een hele wereld ging voor hen open. Toen is er steeds meer vraag geweest voor contact met de Belgische school. Vragen en antwoorden over dengue en de griep in beide landen. Dat was een hoogtepunt en ze leerden veel van elkaar." Cavallaro.

- waarom ze in Belgie geen schort dragen op school, hoeveel uren zij naar school gaan, wat ze spelen, hoe de leraressen zijn ... De kinderen geraakten niet uitgevraagd. "dit jaar is het moto: 'comprender' (begrijpen) maar voor ze met het echte werk van het project beginnen, mogen de kinderen even met elkaar babbelen."

"Het belangrijkste is dat ze weten dat er andere kansen bestaan, andere wegen, en dat de school het middel is om hen dat bij te brengen. Als we ons open zetten naar andere culturen toe, worden we betere mensen,"besluit Maria Fernanda.

dyn004_original_639_480_pjpeg__5440eae03547c800e4c3ee6983d8c1a9.jpg

 

Het project is ontworpen door Geert Beeckmans. Hij heeft verschillende scholen in Argentinie en Belgie die samenwerken in dit project: Saludos. Vorig jaar had het ministerie van onderwijs van Vlaanderen interesse om het project te sponseren, maar door de krisis is dit afgesprongen, ook dit schooljaar zal er geen budget voor handen zijn. Maar Saludos gaat toch door. Zij kregen sponsering van de ambassade van Argentinie in Brussel en werken nu samen met een ONG in Argentinie, Agreste, die het project in Argentinie coordineert.

Het laatste initiatief is een toenadering van een school in Oostende, Belgie, en Ostende, Argentinie. Hopelijk krijgen we daar vlug positief nieuws over.

Moesten er nog scholen zijn in Belgie, Vlaanderen, die willen meewerken in dit project of vrijwilligers die geinteresseerd zijn, kan je altijd contact opnemen met ons zodat we het emailadres van Geert kunnen doorgeven.

 

Intercambio educativo de alumnos platenses y belgas

El proyecto apunta a que a fin de año estén instalados 250 equipos en las calles platenses

Todo comenzó a fines de 2007, cuando la profesora de danzas de la Primaria N° 120 llegó con la propuesta de iniciar un intercambio cultural con un colegio de Bélgica. En el establecimiento de 17 entre 35 y 36 casi ni se lo pensaron y respondieron que sí. Dos años más tarde, tras mucho trabajo y esfuerzo y merced a distintas donaciones, los más de 300 niños y niñas de la comunidad educativa, en su inmensa mayoría de condición muy humilde, una vez a la semana interactúan en tiempo real -Webcam mediante- con pares del país europeo, en el marco de un proyecto pedagógico que la vicedirectora María Fernanda Cavallaro define con tanta simpleza como contundencia: "se trata de que comprendan su realidad a partir de conocer otras realidades y, desde ahí, que sepan que pueden mejorarla".

María Fernanda es activa. Conoce a cada alumno por su nombre de pila y ellos se lo retribuyen. Todos la saludan en los pasillos con un simple "hola seño".

Detalla que del proyecto participan la Primaria 120, la Escuela de Danzas Folklóricas -cuyo director transmitió la propuesta a la profesora del colegio- y la escuela belga Harelbeke, perteneciente a la región de habla flamenca.

En 2008 se puso en marcha la iniciativa bajo la denominación de "proyecto de intercambio educativo y cultural". "Al principio nos comunicábamos por e-mail", cuenta la vicedirectora y explica que "lo primero que conocieron los chicos fue dónde quedaba el país, su organización política, sus sistemas educativo, sanitario y de transporte y, sobre todo, sus costumbres".

Los niños belgas conocieron, a su vez, la realidad de los platenses. "Eso implicó un gran trabajo, porque los alumnos tuvieron que investigar y preparar el material para enviar", dice María Fernanda, quien destaca que en marzo de aquel año viajó desde Europa "una chica, Mone, quien les explicó todo en primera persona, con láminas y distintas técnicas".

El enriquecimiento cultural trascendió a Bélgica y Argentina. Cavallaro comenta que cerca del 50% de la población escolar es descendiente de bolivianos, paraguayos, peruanos y brasileños. A fines de 2008, como conclusión del proyecto, se realizó una gran muestra con stands y trajes típicos. Para la ocasión los visitó el director de la escuela belga.

DESDE 2009, "CARA A CARA"

En la escuela pensaron que allí se terminaba todo, pero se encontraron con una invitación para continuar un intercambio pedagógico. Fue así que en 2009 pasaron de intercambiar fotos en el blog del colegio europeo a "interactuar en tiempo real una vez a la semana". "Elaboramos un proyecto sobre salud, y Bart, otro belga que nos visitó, nos regaló una Webcam. También nos donaron 4 PC. Junto a 3 que nos regaló una compañía de seguros y a las 3 que teníamos montamos la sala de informática".

Era la época de la gripe A y los niños platenses tuvieron una videoconferencia con un médico argentino residente en el país europeo. "Los chicos no lo podían creer. A partir de ahí se generó un intercambio permanente con sus pares belgas, a quienes llegaron a preguntarles si allá tenían dengue. Ese fue el punto de partida de muchas preguntas y respuestas que ayudaron a todos a conocer sobre cada país", enfatiza Cavallaro.

Por qué no usan guardapolvo; cuántas horas por día van al colegio; a qué juegan; cómo son sus maestros. Los alumnos se fueron conociendo de a poco. "Ahora, antes de empezar la tarea del proyecto -que este año se titula "Comprender"- hablan entre ellos de todo un poco", resalta.

"El objetivo es que sepan que hay otras posibilidades, otros caminos, y la escuela se los está mostrando. En la medida que cuentan con recursos para ampliar su cultura, serán mejores personas", remata María Fernanda.

21:34 Gepost door VIA in cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.