20-07-10

Expo: 200 Belgische immigratie in Argentinië


De tentoonstelling, 200 jaar belgische immigratie in Argentinië, is een foto tentoonstelling, gegroeid in het Museum Fernando Paillet en het Festival de la Luz. Dit festival is een jaarlijks fotofestival dat in heel Argentinië gehouden wordt. De tentoonstelling is gaande weg uitgebreid tot meer dan een fototentoonstelling alleen. Er zullen andere aspecten van de Belgische migratie aan bod komen.

De expo is opgebouwd uit drie luiken:

1.

Een reeks foto's van Paillet over families en kinderen uit de stad Esperanza, Santa Fe. Fernando was de kleinzoon van de stichter van de Belgische colonie Esperanza in Santa Fe, de eerste landbouwcolonie van Argentinie, 1856. Fernando Basilio 1_opt.jpegPaillet werd geboren in Esperanza als zoon van Clotilde Insinger, dochter van een van de stichters van de colonie en Isidore Philippe Paul Eugene Paillet afkomstig uit Luik, België en professor in zang en piano. Fernando begon in 1894 te werken bij de fotograaf Polzinetti in Esperanza en daarna in een naburig dorp bij Oliveras Francisco. In 1896 vertrok hij naar Rosario waar hij werkte bij Brio. Hij reisde en werkte ook in Buenos Aires, Mar del Plata en keerde daarna terug naar Santa Fe waar hij in Esperanza een studio begon. Hij was niet alleen fotograaf, hij schilderde ook en had annex aan zijn fotostudio een kunstgalerij. Hij was een begenadigd violist en nadat hij zijn camera aan de haag had gehangen, gaf hij les aan het koor van La Sociedad de Canto in Esperanza. Hij schreef verschillende muziekwerken voor een kamerkwartet, een tango, een wals, en twee nocturnes en een onvergetelijke march: A Esperanza. Hij schreeft een comedie "Bodas de Plata matrimoniales Paradiso"en zijn autobiografie die hij nooit afmaakte.360_pampagringa.png

Door een politiek dispuut over een tentoonstelling met zijn werken, haalde Paillet al zijn schilderwerken weg uit het museum van Esperanza en vernielde hij al zijn fotoplaten die hij speciaal getrokken had voor de toenmalige tentoonstelling. Hij stierf in armoede in het huis van zijn vriend waaraan hij ook zijn foto-archief gaf, Rogelio Imhoff. Tot op de dag van vandaag verzorgd zijn familie de prachtige beelden die Paillet op de gevoelige plaat heeft vastgelegd.

Paillet is nationaal bekend voor zijn portretten, maar zijn internationale faam heeft hij vergaard door zijn sociaal bewogen foto's van mensen in hun werkomgeving. Hij trok foto's op het land, in fabrieken en in ateliers. In de 19de eeuw was dit geen sinecure. Een digitaaltje had je toen nog niet zo gauw bij de hand. Er bestaan boeken over zijn sociaal bewogen werken, maar nu is het de eerste keer dat zijn portretten van vooral Belgische families onder de spotlights worden gezet.

Annex aan dit deel van de tentoonstelling, worden ook portretfoto's getoond van de leermeesters & vrienden van Paillet. Foto's van Van Riel, Cappelli,Chandler, Polzinetti, Lutser, Oliveras, Brio, Witcomb, Podestá, Benincasa....

Info:
Jorge Omar Volpe Stessens

 

2.

Het tweede luik bestaat uit anonieme foto's van de 19de eeuw over de architectuur en de urbanisatie van Brussel. Deze foto's werden aangevuld door moderne creaties van de hedendaagse artiest Benoit Desilly. Een jonge Brusselse artiest die zich vooral door de urbanisatie voelt aangetrokken. Ook zal Benoit een diaprojectie en lichtspel organiseren op muziek met de artiste Soema Montenegro die hem zal begeleiden met gitaar en bandoneon.

 

tarjeta p.jpg

Dit luik is een terugblik op het België uit 1880 vanwaar uit de immigranten vertrokken naar Argentinië en een blik op het Brussel van nu, nu de Belgische migranten van toen Argentijnen zijn. De muziek speelt in op de urbanisatie, stadsgeluiden en een samenspel van de muziek van Brel en de tango. Benoit en Soema hebben dit helemaal ingevuld als een 'ida y vuelta' tussen België - Argentinië en tussen toen, nu en toekomstgericht.

 


3.

In het derde luik krijgen we om te beginnen een kunstwerk van Luc Verhaegen 'Meeting myself in 24 seconds' een serie foto's over jezelf ontmoeten in een gesloten cirkel. Deze creatie is van Luc's hand en stelt zijn techniek voor van 'emulsion transfer'.GetAttachment.aspx.jpg Dit werk stelde hij reeds tentoon in verschillende tentoonstellingen in Brussel, Antwerpen, Mechelen en Lier alsook in Rovaniemi, Finland.

 

 

 

 

 

 

Naast dit werk heeft Luc de stad afgeschuimd op zoek naar de Belgische architectuur in Buenos Aires. Hij presenteert u beelden van werken van Bourbon, Jules Dormal, Lagae en anderen.



Als toemaatje bij dit alles liggen er in de vitrines nog Belgische herinneringen en culturele bijdragen van Belgen die tijdelijk of vast in Argentinië belandden, zoals brieven, postkaarten die ze verzonden of toekregen van familie uit België ; boeken van de hand van Belgen over Argentinië ; producten van Belgische firma's met zetel in Argentinië, en zo veel meer.

 

 

14:38 Gepost door VIA in cultuur | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.