29-10-09

Nieuws uit Belgische gemeenschap in Villaguay

Estimados amigos,
Les envío una gacetilla de prensa adjunta. Es sobre la visita de la Sra. Embajadora. Los que quieran y puedan venir, bienvenidos sean.

Vriendelijke groeten.
María Gabriela Lencina Den Dauw
www.coloniasbelgas.com.ar


GACETILLA DE PRENSA                                            Asociación Belga de Villaguay

Jueves 29 de octubre de 2009-

 

La Asociación Belga de Villaguay informa a la comunidad en general que en los próximos días tendremos la visita de la nueva embajadora de Bélgica en Argentina.

La nueva embajadora se llama Cristina Funes-Noppen y viajará junto con el Sr. Hugo De Clercq (Consejero Comercial).

Estarán llegando el lunes 2 de noviembre por la tarde y regresarán a Buenos Aires el martes 3  después de almuerzo.

Durante su visita a Villaguay, la Embajadora desea encontrarse con la Comunidad Belga de Villaguay y los dirigentes de la Asociación Belga.

 También visitará la Sala recientemente inaugurada en Homenaje a los Inmigrantes Belgas en el Museo de Villaguay y los monumentos a la inmigración Belga.

Asimismo, tendrá una reunión con el Intendente de la ciudad.

Se invita a la comunidad belga a participar del acto en el Consejo Deliberante el lunes 2 a las 17:45 hs.

Como así también quienes quieran saludar a la Sra. Embajadora el martes a las 9:30 emprenderá un recorrido desde el Museo y recorrerá los lugares históricos de la colonización belga, incluído el Hogar de las Hermanas franciscanas de Gante.

Cabe recordar que Bélgica es uno de los miembros fundadores de la Unión Europea, cuyas instituciones principales son hospedadas por el país, así como muchas otras organizaciones internacionales, como la OTÁN.

La embajadora Funes Noppen nació en Como (Italia), es licenciada en Ciencias Políticas y Diplomáticas (Universidad Libre de Bruselas), ingresó en la carrera del Servicio Exterior el 1° de febrero de 1973.

De septiembre de 2007 a enero de 2009 estuvo a cargo de la Embajada en Viena, conjuntamente acreditada en Bosnia y Herzegovina, y es representante permanente ante Naciones Unidas.

La Asociación Belga de Villaguay invita a la comunidad a hacerse presente en esta tan importante visita.

16:00 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook | |

28-10-09

VIA op bootbezoek

De boot 'De stad Amsterdam' is eergisteren aangemeerd in Buenos Aires. Zij doen de reis van Darwin opnieuw en hebben al een groot deel van de wereld afgereist. Je kan het programma, georganiseerd door de VRT en VPRO volgen via hun website.

Enkele Belgen gingen deze morgen een kijkje nemen en vonden bij toeval Dirk Draulans die met hen meereist op het dek. Een heel aangename ontmoeting.

100_1589

Een praatje met de kapitein

100_1602

Interessant relaas van Dirk Draulans

100_1601

De schippers aan het roer

100_1605

Links om het Beagle project te volgen:

In het kielzog van de Beagle

De klipper 'De stad Amsterdam'

Uitzendingen Beagle VPRO

18:52 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook | |

18-10-09

Fundacion Patagonista

GetAttachment.aspx


De grote tentoonstelling van de Belgische artisten die geïnspireerd werden door Patagonië is in het land. Vanaf 29 oktober zal de tentoonstelling dagelijks te bezoeken zijn in CCBorges, shopping Galeria Pacifico. Naast plastische en beeldende kunstwerken zijn er ook twee muzikale nocturnes. De tentoonstelling geeft u een eigenzinnige kijk op Patagonië, de mystieke en ongerepte regio op het einde van de wereld.

AUT-peremans

Dree Peremans was lid van het eerste uur van het Brabants Etnografisch Instituut en de volksmuziekgroep De Vlier, werkte mee aan de eerste twee elpees bij Alpha. Hij begon bij omroep Brabant met als specialisatie: volksmuziek/folk in '69. De jaren '70 was hij regisseur-omroeper bij de BRT, radio 1 en presentator van programma's als Strip-avond, Kramiek en middagmagazine.  Hij was ook de bezieler van en zanger/muzikant bij groep 1544, genoemd naar de publicatiedatum van het Antwerps Liedboek, de eerste gedrukte verzameling nederlandstalige volksliederen, uitgegeven in Antwerpen in 1544. Tussen '80 en 2002 was hij producer lichte muziek bij radio 1, eerste bij 'Het vermoeden' en later met eigen programma's als 'De Groote Boodschap' en het 'Einde van de Wereld'. Dit laatste programma was helemaal zijn concept en productie.

Naast radio deed Dree ook nog verschillende platen- en theaterproducties zoals de Islandsuite, 'Wat lijdt den zeeman al verdriet', Vivelegeus (op CD) 'Het zwarte goud' (op CD), 'De Liedboeken' (twee cd's gewijd aan het werk van Edmond de Coussemaker en Jan Frans Willems, nieuwe cd's in voorbereiging gewijd aan Lootens & Feys, Tasseel & Blyau, Jan Bols, Florimond van Duyse,...). Ook was hij in die jaren lid van de werkgroep 'folk' bij de European Broadcasting Union in Genève. Eind jaren tachtig en tijdens de jaren negentig producer van diverse platen/cd's van Wannes van de Velde, Dirk van Esbroeck, Catherine Delasalle, Kadril & Patrick Riguelle, Mark Hauman, Koen de Cauter, Kolinda,... Hij maakte verschillende radiodocumentaries over ondermeer de Ijslandsvisserij, de steenkoolgeschiedenis, Jan Frans Willems, Antarctica...

9789064453427

Hij schreeft in 1992 voor 'het einde van de wereld' een reeks gedichten over de Schelde en deburteert in 1994 met 'Verhalen uit de Encyclopedia Patagonica' uitgegeven bij Globe, daarna volgde deel 2. Hij schreef 'Sprookjes van het einde van de wereld', een eerste bundeling eigenzinnige versies van allerhande sprookjes en volksverhalen. In 1997 volgt deel 2: 'de vrouw die winden liet'. In 1998 verschijnt deel 3 van de Encyclopedia Patagonica: 'Ga (n)ooit naar Antarctica'. In 1999 was er de eenakter 'Drie koningen in Patagonië' voor het alibicollectief van Pat van Hemelrijck.

Hij schreef voor De Standaard elke week de rubriek 'nog lang en gelukkig' in 1999 tot 2000. In 2000 verscheen bij Lannoo 'Tierra del Fuego' een fotoboek van Patrick Bollen met een 'kleine geschiedenis van Vuurland' ook in het Engels uitgegeven. Sinds 2002 is hij lid van de beheerraad van vzw Dranouter, deed voor hen ook research voor hun permanente tentoonstelling over folk en was coproducent van Thalassa, een programma met liederen over de zee i.s.m Rum en Lais. In oktober 2006 publiceerde hij 'Naar de bronnen van de folk' bij uitgeverij EPO. Hij is tenslotte stichtend voorzitter voor het leven van de onvolprezen Fundación Patagonista. -bron: Uitgeverij EPO-

"Ik hou van alle vrouwen, mijn hart is veel te groot. Daar ben ik mee geboren, daar ga ik ook mee dood." zo begint een lied van de muziekgroep Rum, de voorloper van de Vlaamse folkmuziek. Van die groep was Dirk van Esbroeck het boegbeeld.

Vandaag is volksmuziek heel gewoon. Studenten laten hun voeten wapperen tijdens een boombal, het Eurovisiesongfestival zit tjokvol folkinvloeden en een groep als Laïs scheert hoge toppen. Het begin van die belangstelling vinden we in de jaren zestig. In Europa ontstaan her en der folkfestivals. Bij de vlaamse deelnemers zitten onder meer Walter De Buck, Wannes van de Velde, 't Kliekske en Rum. Bij de groep Rum zit ook Dirk van Esbroeck. Zij halen oude Vlaamse volksliederen uit het vergeetboek en staan bekend om hun rauwe manier van zingen. Helemaal anders dan de romantische gepolijste arrangementen die men in die periode op de radio en de Vlaamse podia kon horen. Rum brengt de oude liederen zoals ze klonken uit de mond van de volksmens, en niet zoals muziekhistorici ze mooi vinden.

Na Rum begint Dirk samen met de Argentijnse gitaris Juan Masondo bij voorkeur Argentijnse muziek. Voor Van Esbroeck is dat een normale evolutie. Met zijn ouders heeft hij zijn jeugd in Argentinië doorgebracht. In een dorpje waar een oom van hem woonde. Op 130 km van Buenos Aires en met niet eens verharde straten. De liefde voor muziek erft hij van zijn ouders. Tijdens hun trip naar Argentinië moeten ze bijna al hun reisgeld ophoesten om de invoerrechten voor hun vleugelpiano te kunnen betalen. Argentinië en muziek maken zo'n indruk op Van Esbroeck dat hij er nooit meer van los komt.

Ook zet hij gedichten van Pablo Neruda en Federico Garcia Lorca op muziek. Hij schrijft voor het I Fiamminghi-orkest en werkt samen met dichters als Geert van Istendael.

En nu is de Fundacion Patagonista in Buenos Aires aangekomen.

Om een overzicht te geven van wat de tentoonstelling inhoudt en om nog veel meer te vertellen wat de tentoonstelling echt betekent, is Dhr. Peremans bereid om een avond te komen vertellen in Via via voor VIA.


U bent bij deze allemaal uitgenodigd op vrijdag 30 oktober om 20u.

Na de uiteenzetting zal er nog ruim de tijd zijn om met Dhr. Peremans na te praten. Ook is er een mogelijkheid om een geleid bezoek te organiseren voor diegene die geïnteresseerd zijn, ook dat zal die avond gepland worden.

Weer een avond die u zeker niet mag missen.

Fundacion Patagonista verwacht u met open armen.

Meer lezen over de data van de nocturnes

06:32 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

17-10-09

Getuigenissen van Belgen in Argentinië

We werden uitgenodigd door living in Argentina om een getuigenis te schrijven over het leven hier of hoe en waarom we hier zijn terechtgekomen. Wie zich geroepen voelt mag altijd contact opnemen met Julie Landart, julielandart@hotmail.fr. Dit kan in het Frans, Spaans of Engels, Nederlands ging ze misschien wel eens leren, want ze is nieuwsgierig naar onze taal. Aangezien ons land nog niet vertegenwoordigd is in deze rubriek, vroeg ze ons om pen en papier boven te halen en ons eens te laten gaan.

Verder staan er in de site living in Argentina, de link staat in de linker kolom, nuttige tips over het leven hier en een uitgebreide cultuuragenda.

Veel lees- en schrijfplezier!

 

 

18:41 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook | |

16-10-09

Colonia Belga in Argentinie

Gacetilla de prensa                               Asociación Belga de Villaguay                                                          

  Villaguay 16 de octubre de 2009.

 

De acuerdo a la invitación pública cursada con anterioridad a toda la colectividad belga, se llevó a cabo en el Instituto la Inmaculada el día jueves 15 de octubre a las 20.00 hs, una reunión donde se hicieron presentes miembros de la colectividad para dejar conformada la Comisión Directiva de la Asociación Belga de Villaguay (en formación).

Después de proponer varios candidatos y por medio de una votación se determinó la primer Comisión Directiva conformada de la siguiente forma:

Presidente: Abel Arturo Verbauwede-

Vicepresidente: Gladis María Den Dauw –

Secretaria: María Gabriela Lencina Den Dauw -

Tesorera: Liliana Elba Lizasoain –

Vocales:

Claudio Borjas-

 Jorge Luis Torres-

Diego Alberto Rodriguez Devetter-

Sergio Fabián Den Dauw-

Alberto José De Grave –

Lilia Marina Den Dauw –

Alejandro Cesar Federico Devetter –

Gabriela Rufina Alvarez de Hoet

Roberto Nestor De Clercq –

Gladis María Den Dauw –

Presidente Honorario: Eriberto Walter Devetter

 

El objetivo central de la Asociación es el de realizar acciones de interés general que se concretan en los fines siguientes:

 

a) Nuclear a los inmigrantes belgas, sus cónyuges y descendientes.

 

b) Difundir la cultura belga en general y en particular la flamenca y valona en sus aspectos tradicionales, históricos, lingüísticos, económicos, productivos y turísticos.

 

c) Actuar como órgano de consulta y de integración ante las autoridades del Reino de Bélgica, las autoridades locales y otros entes, para lograr la eficaz tutela de sus asociados.

 

d) Favorecer el intercambio de experiencias, estudiar los problemas comunes con las demás Asociaciones belgas del país y del mundo con el fin de lograr soluciones que permitan a la Asociación Belga de Villaguay cumplir con la mayor eficacia sus propios objetivos.

 

e) Promover el desarrollo profesional y cultural de los belgas y sus descendientes, poniendo especial atención en sus familiares, cónyuges y descendientes.

 

f) Ocuparse de que en el futuro la sede social pueda constituir en el plano cultural, recreativo y deportivo, un lugar de encuentro de ciudadanos belgas y sus descendientes.

 

g) Asistir a los ciudadanos belgas residentes en Villaguay, para orientarlos en gestiones de carácter social.

 

h) Colaborar con Instituciones locales.

 

i) Permitir la integración de la colectividad belga con otras colectividades.

 

Cabe destacar que es la primer Asociación Belga con miras a obtener la personería jurídica y que de ahora en más los belgas y sus descendientes de Villaguay se verán representados en dicha institución.

 

23:27 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

10-10-09

Dia de las culturas

12 oktober is de dag van Colombus. De dag dat hij voet aan wal zette in het Amerikaanse continent. Dat wordt uitbundig gevierd in Zuid-Amerika. In het Noordelijke deel van Amerika komen er nu tegenstemmen op. De traditie om zijn overtocht van 1492 te vieren heeft daar nu meer tegenstroom dan Columbus zelf ooit ervaren heeft op zijn reis.

Hier wordt die dag ook de dag van het ras genoemd, voor mij een rare naam, maar hier heel gewoon. En op 12 oktober zal er naar oude traditie hier en daar ook wel een parade gehouden worden in Argentinie.

In Filadelfia is de jaarlijkse Columbus-dag parade afgelast. De Brown university heeft de verlofdag hernoemd tot: Fall Weekend. Dit is het resultaat van een campagne van de Native American's aldaar. Deze beweging was ertegen om een man die de slavenhandel geholpen heeft, te vieren.


[Christopher Columbus]

Christopher Columbus

In heel Noord-Amerika is er nu een oproep om de dag dat deze avonturier voet zette op de nieuwe wereld, te schrappen van de feestkalender. Om de verlofdag toch niet te verliezen hebben ze er in Tennessee iets op gevonden. Zij zetten een extra dag na Thanksgiving, zodat de mensen 4 dagen vrij hebben.

In Californie is Columbus dag een van de twee niet betaalde verlofdagen, dit paste beter in de besparingsplannen van de goeverneur aldaar: Arnold Schwarzenegger. In Washington DC werd de verlofdag ook afgeblazen, zodat de senatoren verder kunnen werken aan het gezondheidplan.

Colombusdag valt ook erg ongelegen. Het valt midden tussen de zomervakantie en de kerstvakantie en de Amerikanen hebben liever meer verlof rond kerstmis dan ergens een dag tussen in, in oktober. In vele bedrijven is het dus toegelaten om een 'holiday swapping' te doen en de mensen kiezen deze verlofdag op 1 januari. De reden die wordt aangehaald is dat de mensen het recht krijgen om hun verlofdagen flexibeler te kiezen en is niet 'echt' tegen Colombus gericht, zo verklaart Jim Hyatt, een Amerikaanse burgemeester van Calimesa, Californie.

Colombusdag is een verlofdag van lagere categorie, de meeste bedrijven willen zeker niet flexibel zijn met religieuze verlofdagen, daarom kozen ze voor deze viering als holiday-swapping day.

In Denver zijn er verschillende arrestaties verricht van Amerikaanse Indianen die protesteerden tegen de viering van deze dag. De verlofdag werd ingeroepen in 1968 door het congres. Dat jaar werden er ook andere verlofdagen flexibel opgesteld, allemaal op een maandag, zodat de mensen een lang weekeinde zouden hebben: Colombusdag op de tweede maandag van oktober, Memorial day, Veteran's day en de Washington's Birthday werden ook naar een maandag geschoven.

Volgens de 'ridders van Colombus' een groep gesticht in 1882 is deze dag een eervolle dag die moet gevierd worden.

In Ohio was Colombus dag steeds een groot feest, de laatste jaren slabbakte het meer en meer. De organisatoren zeggen dat dat komt door de tegenwerking van de stad, wat de stad dan weer tegenspreekt: 'Er is gewoon geen interesse meer voor en als de mensen iets willen doen, zoals in dit geval de Italiaanse gemeenschap, mogen zij altijd een project indienen. De stad kiest geen kant.' zo luidt het officieel.

In NY city is het wel nog een groot feest. Er zal een parade gehouden worden en ook de beurs zal die dag gesloten zijn.

Maar in 22 andere staten is het geen officiele verlofdag en ligt de dag onder zwaar vuur. De Native Amerikanen willen van deze feestdag af, zij ijveren wel voor een feestdag ter ere van de indianen. 'Als de Italianen zo willen vasthouden aan hun dag, kunnen ze die gerust op een andere datum zetten en het een andere naam geven' klinkt het bij hen. Anderen willen het dan weer de 'native peoples day' noemen. In Zuid-Amerika wordt het ook wel 'rassendag' genoemd of 'de dag van de migranten'. Op deze dag worden al de verschillende migranten geeerd en wordt vooral de vreedzame pluristische samenleving in de bloemetjes gezet.

Toch zijn er nog aanhangers van de Colombus dag. Zij willen niet dat deze dag het zeegat uitvaart naar vergeten oorden. "Deze ontdekkingsreiziger heeft vele gevaren moedig getrotseerd om dit nieuwe continent te ontdekken dat aan vele migranten de kans gaf om een nieuwe en vrijer leven te leiden. Hij is niet schuldig aan de moord van indianen, dat kwam later opgang, eerst door de Spanjaarden, daarna door de nieuwe migranten. De ontdekkingsreiziger zelf heeft hierin weinig te zien."

Het is vooral de Italiaanse gemeenschap dat voorstander is van deze dag, aangezien Colombus van Italiaanse afkomst was.
Reiko Koyama, de activist van de Brown University tegen Colombusdag, zegt dat de acties niet tegen de Italiaanse gemeenschap gericht is, wel tegen de persoon zelf: Colombus, dus.


In Zuid-Amerika staan ze op dit vlak en in deze discussie al een stap verder. De dag wordt: Dag van het ras genoemd. Ook in Spanje is deze dag een verlofdag. Faustino Rodriguez-San Pedro, president van de Unie Ibero-Americana heeft deze dag gekozen om de band tussen al de Spaanssprekenden te vieren, in 1913. Deze dag was de aankomst van Colombus en het was ook de dag van de vereniging van de native amerikanen met het land Spanje, de introductie van de taal en de cultuur in het nieuwe continent, Zuid-Amerika.

12oct_3

In 1917 werd de feestdag ingevoerd in Argentinie, dit om een front te vormen van de Spaanse gemeenschap tegen de Engelstalige in de Verenigde Staten. Tegenwoordig is het een feest tegen discriminatie en rassenhaat en heet het nu officieel: de dag van de diversiteit van de culturen in Amerika.

new_big_422

In Venezuela kwam de dag er in 1921 en wordt nu 'De dag van de resitentie van de inheemse bevolking' genoemd (sinds 2002).

In Chili heet het: 'de dag van de ontdekking van de twee werelden'


1012A00301_5

In Mexico vieren ze dit feest sinds 1928 en herdenken ze de vermenging van de indiaanse bevolking met de nieuwe migranten.

In Uruguay : 'Dag van de Amerika's'

In Costa Rica is het officieel sinds 1968 : de dag van de ontdekking van het ras, nu herdoopt tot: De dag van 'de culturen waarop de Spaanse- inheemse en Afrikaans-caraibische cultuur' wordt geeerd.


12deOctubre-1

12 oktober identificeer je !

 

 

21:02 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

08-10-09

Belgas inspirados por Patagonia

Arte contemporaneo belga inspirado en la Patagonia.


belgica web3



Sobre la creación de la Fundación Patagonista
Era un día de septiembre de 1989 y otoño en la vieja Europa. En Bruselas se pueden dar estos días de verano indio, una baja luz transparente y un calor agradable. Yo estaba sentado con Dirk Van Esbroeck, y nuestros pensamientos flotaban automáticamente hacia la Patagonia. Dirk pasó gran parte de su juventud en Argentina y yo había leído tanto sobre el tema que cada noche ansiaba irme para allá. Desafortunadamente, la Patagonia estaba demasiado lejos y era demasiado cara en ese entonces. Así que nos tuvimos que consolar con la Patagonia de la fantasía, un sueño que algún día se haría realidad. Para mantener vivo aquel sueño creamos ‘La Fundación Patagonista’.
La fundación sería nuestra arma contra el tedio de la existencia, sería nuestro jardín de fantasías. Buscamos y encontramos hermanos espirituales que nos ayudaron a crear la Patagonia virtual con música, poesía e imágenes. Luk Tegenbos, pintor y dibujante, se arremangó para, con varios colegas y estudiantes, empezar a crear y recopilar las obras que formarían parte de la colección permanente.
¿Cuál es la idea detrás de todo esto? Patagonia, un país inmenso, un lugar donde todo es posible, el país del hombre libre, un país lleno de fantasía.
La colección se expande y se expone con regularidad en museos. Las muestras – que generalmente se dan fuera del circuito tradicional de arte – se han vuelto un evento alternativo que atrae muchos espectadores en Bélgica. Como en el verano del 2003 en Gante y del 2004 en Bruselas, acudieron a las muestras miles de visitantes.
Es difícil encontrar una buena definición del contenido temático. Pinguinos del lejano sur, los vientos patagónicos incesantes, el vacío del paisaje, el guiño de la naturaleza, el fin del mundo, el sueño de un reino, la música del omnipresente ukulele, la carcajada por un chiste que nunca se terminó de contar, un vuelco inesperado, la exageración de lo banal, la banalización de la grandeza, héroes de un comic, … todo eso está.
Quién visita una muestra como esta lo tiene que hacer sin prejuicios, se debe dejar llevar por el entorno a veces absurdo. Nunca preguntes por qué ya que a esta pregunta la única respuesta puede ser por eso. El humor tiene su propia lógica y no va con la filosofía. Al fin y al cabo, la seriedad de la vida resulta ser la única broma en este planeta, un planeta que para nosotros desde hace mucho años se llama simplemente Patagonia. Este lugar existe en el mapa mundi, podríamos ir si quisiéramos. Iremos cuando se nos dé la oportunidad, pero antes de todo existe un sueño que surgió en un otoño, un milagro de una hoja caída.

En nombre de la Fundación Patagonista
Dree Peeremans
Presidente fundador para la vida.

Presentado por: Fundación Patagonista (Bélgica)

Auspicia: Embajada de Bélgica / Embajada Argentina en Bélgica.
Sponsors: Brussels - Capital Region / Jan de Nul / Vlamingen in de wereld / JOKER.



Inauguración: 28/10 l Cierre: 18/11

En el marco de la muestra
“Bruselas, Bélgica en Buenos Aires” l
a FUNDACION PATAGONISTA presenta 3 nocturnos:

MARTES 3 de noviembre a las 19 hs. (en la sala Berni)

• Alibi colectivo presenta su teatro de curiosidades con:
Pat Van Hemelrijck, Max Vandervorst y Frédéric Lejunter.
• Alibi production. Una cantastory, a sung strip cartoon with:
Frédéric Le Junter /Max Vandervorst /Pat Van Hemelrijck
Colectivo Alibi produce verdadera música con ayuda de objetos viejos casi inútiles y tirados a la basura. Estos objetos se transforman en objetos con valor artístico para ser utilizados en un contexto distinto.

The making of
¿Qué buscas aquí
en el mercado de pulga?
Un libro, un recuerdo
algo divertido?

Un mercado de pulgas, tres vendedores y sus comercios de segunda mano. De repente el mundo deja de girar. Una voz tranquiliza el público. Todos quienes encuentran una silla se sientan. Los comerciantes se encargan de entretener a la gente y deciden utilizar los materiales en torno para hacer una especie de película.

What are you looking for
here on the flea market?
A book, a souvenir,
something amusing?

A flea market, three dealers with their secondhand goods. Until suddenly the world stops turning. A voice urges them to remain calm, the audience takes its place on every available seat. The secondhand dealers take it upon themselves to amuse and entertain the people while waiting for what is to come, and they decide to make a sort of film with all the goods around them.

• Juan Masondo y Carlos Díaz
Canciones y música instrumental de Argentina y Bélgica.


JUEVES 5 de noviembre a las 19 hs: (auditorio Bioy Casares)

• El Museo Ukulógico - Luk Tegenbos, Peter Van Eyck y Max Vandervorst – junto a Juan Masondo, y Carlos Díaz.
Los miembros del Museo Ukulógico Luk Tegenbos, Peter Van Eyck y Max Vandervorst, ya hace más de 15 años que construyen sus propios ukuleles, ¡excepcionalmente raros!
Muestran el uso de sus creaciones en un acto con mucho sentido del humor en sus interpretaciones de canciones.
Para su presentación en Centro Cultural Borges, el conjunto contará con la participación de dos músicos argentinos, Juan Masondo y Carlos Díaz.

Dos verdaderos argentinos llegaron, a través de todo tipo de desvíos a Bélgica.
Juan Masondo (Córdoba) vino a Bruselas para perfeccionar sus estudios de ingeniería agrícola. Por suerte, para nosotros, trajo su guitarra y las canciones que había aprendido de su padre. En Bélgica, durante los años 1970 se encontró con el cantante Dirk Van Esbroeck y juntos trabajaron con la música hasta la muerte de Dirk en el año 2007. El dúo descubrió en Bélgica al maestro - bandoneonista Alfredo Marcucci (Buenos Aires), sobrino del ilustre Carlos Marcucci. Argentinos en el exterior parecen encontrarse bastante fácil.
Carlos Díaz (Río Gallegos) es uno de los muchos amigos que encuentra su camino inspirado en las obras del entrañable Dirk Van Esbroeck.
El projecto “Patagón, Patagonia!" con historias y canciones, fue la última producción en la que todos tocaron juntos.
Hoy en día, es destacada la colaboración de Carlos Díaz y Juan Masondo con la Fundación Patagonista, y sus conciertos durante las fiestas musicales de la fundación son imprescindibles.

belgica web3

17:46 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook | |

Bossa Nova festival

Van 15 tot 18 oktober en 22 tot 25 oktober is dit festival gratis en open voor iedereen, dit in het Centro Cultural de Sur, Av Caseros 1750.

Lees meer

viva-a-bossa-nova

 

02:48 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

07-10-09

Aanmeldingsformulier

dyn008_small150_243_66_jpeg_2650375_0bdb554a2c1abcce3af1f732c4355ddc

VIW vraagt of jullie dit formulier willen invullen om zo hun lijsten van de Vlamingen elders up to date te houden.

Het aanmeldingsformulie verschijnt als je drukt op het logo.

Met vriendelijke groeten

Rein Remaut

Moesten jullie nog Vlamingen kennen die nog niet in de emaillijst zitten, willen jullie dit berichtje dan doorsturen ?

18:33 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook | |

06-10-09

200 jaar Argentinie

De feestelijkheden zijn dit weekeinde geopend door een prachtig licht en muziekspel in het centrum van de stad. De scene was het unieke Palacio Barolo, art deco gebouw dat nog in zijn originele staat is en met zorg is gerestaureerd.

20051127150242_palacio_barolo

Het was een geweldig schouwspel opgeluisterd door een jonge Argentijnse pianist, Horacio Lavandera, en een tot in de puntjes verzorgd lichtspel op de gevel van het gebouw. Het was het startsein van de opening van de agenda van 'programa puertas del Bicentenario', evenementen die de stad zal organiseren in het teken van het 200 jarige bestaan van dit land. De 25ste van elke maand, vanaf nu, zal de vuurtoren terug worden aangestoken en over de hemel van de stad schijnen.

1925001-1


Het gebouw, Palacio Barolo, werd in 1923 ingehuldigd en gedurende de 12 daaropvolgende jaren, was het het hoogste gebouw van Latijns Amerika. Net zoals Parijs de lichtstad is van Europa, wil Buenos Aires de lichtstad zijn van dit continent. Veel evenementen zullen dus in het 'licht' staat van 'licht' waarbij je vooral niet mag denken dat ze er 'licht' zullen overgaan.

Agenda 200 años en BA

Mientras el sol va cayendo sobre nuestras cabezas, de regreso a casa, algo nos dice que la noche está por asomar... faroles, carteles, autos, todo se ilumina al paso de todo aquel, que de forma inquietante, busca un refugio: unos entregándose a las penumbras que proponen la intimidad de la noche y sus interiores, otros escapándole a la oscuridad, en los teatros, cines, restaurantes, apoderándose de ese profundo encanto de las luces nocturnas para convertir todo en una fiesta. En una fiesta en donde la luz de la noche es la verdadera protagonista, en donde la magia asalta a cada uno de nosotros seduciéndonos e invitándonos a participar de ella. Es en la calle donde ha!
y que estar para que ese magnetismo no se pierda.
Más tarde o temprano, la magia de la noche, de lo permitido, de lo oculto, cesa, para darle paso a otro escenario, a otro encandilamiento, tan necesario como reconfortante: las luces que emanan de las máquinas, del fuego de los hornos del panadero, o las chispas del tren sobre las vías, o las que se cuelan por entre las ventanillas del vagón; las luces del progreso esperado, ansiado, imaginado, un progreso que nos acompañará nuevamente a caminar hacia el otro sol, el sol de la noche; al paso de la luz de cada farola.

DSCN8460(2)

foto Luc Verhaegen

 

Aan de rechterkant van de pagina staan nog links naar evenementen, moest iemand iets vernemen dat de moeite is, geef je dan een seintje? Bedankt

01:07 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |

01-10-09

Tango cultureel erfgoed

De culturele organisatie van de VN, Unesco, besloot woensdag dat de Tango cultureel erfgoed is. 400 experten, in een meeting in Abu Dhabi, bestudeerden 100den kandidaten en erkenden dat de dans en zijn lyrische teksten moeten bewaard blijven. De Tango verpersoonlijkt de culturele identiteit van een streek die de hele wereld kan bekoren. In het teken van de diversiteit is vooral de dialoog die deze kunstvorm aanbiedt, belangrijk.

Het Carnaval van Zwarten en Blanken, typisch voor Colombia is ook op de lijst van traditionele culturen opgenomen en moet nu bewaard blijven voor de toekomstige generatie over heel de wereld.

300px-Taita_Carnaval_2010

Dit carnaval is het belangrijkste en grootste feest in het zuiden van Colombia. Het wordt gevierd in de eerste week van januari samen met de drie koningen. Het werd voor het eerst terug ingevoerd in 1912, dit om de vriendschap tussen de mensen te vieren. De kreet: "leve de zwarten, leve de blanken" hoort men in de straten. De mensen worden met witte poeder bestuift.





De Tango

De tango is ontstaan, volgens velen, in de wijken van de havenarbeiders in Buenos Aires en Montevideo (Uruguay) in het begin van de 20ste eeuw. Deze sensuele dans is vooral bekend om zijn ingewikkeld en geraffineerde benenwerk. De muziek groeide van straatmuziek uit tot echte concertmuziek. Het is synomiem voor latijnse passie. De dans en de muziek ontstond uit de mixed van europese migranten en  zwarte slaven die in deze havens aanmeerden. Het kreeg door de jaren heen een eigen culturele identiteit, eigen aan de streek rond de rivier Rio de la Plata, vandaar de naam: Tango rioplatense.

Tango is niet alleen de dans, het is een samenspel van de muziek, met zijn typische instrumenten, de tekst, met zijn eigen taal: het lumfardo, en de dans. Tango verpersoonlijkt de ontwikkeling van de streek aan de oevers van de Rio de la Plata. Het geeft een overzicht van zijn geschiedenis en van zijn culturele vorming. Nog steeds houdt het heel veel mensen in zijn ban, van jong tot oud, van latino tot in Japan.

Voor de UNESCO brengt de tango de wereld bij elkaar, zonder aan culturele identiteit te verliezen, dit is een belangrijk criterium om in de lijst te worden opgenomen:

- originaliteit

- eigen aan de streek zijn

- eigen karakter kunnen doordrukken in andere culturen

- positief bijdragen aan de wereldcultuur


Tango is meer dan een 'volksdans' uit een streek, het IS de streek, het is de adem die door Buenos Aires waait, het is de passie van mensen die hun cultuur en geschiedenis willen doorgeven aan de volgende generatie, tango is een manier van leven, een manier van zijn.

tango_corazon_l

14:36 Gepost door VIA in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook | |